חקירה באמצעים פסולים: השיטות של המשטרה ואיך נמנעים מהודאת שווא

הרשעות שווא
צילומי מסך מתוך יוטיוב
לא נעים להיחקר במשטרה. אפילו רחוק מכך. גם אם אתם לא חשודים, אלא בסך הכול עדי ראייה. רבים אף לא עומדים בלחץ של חקירות, נשברים במהלכן ולעתים אף מספקים הודאות שווא. אלא כשמדובר על הודאות שווא, לעתים לא מדובר אך ורק באשמתם של הנחקרים, כפי שניתן לראות בסרטון המצורף מטה, שהפך ויראלי בתקופה האחרונה.
 
בסרטון נראה חשוד במעשים מגונים בבת 13 בחדר חקירות, כשמולו חוקרת משטרתית. אלא שעל אף ניסיונותיו של החשוד לשתף פעולה עם החוקרת, זו משתלחת בו ללא הרף, צועקת ואף מעליבה אותו. בסופו של דבר, החשוד זוכה פה אחד על סמך הסרטון כשהשופטים קבעו כי השוטרים התנהגו בבריונות וברשלנות.

חנית קיקוס, דני כץ, עמוס ברנס ואולי גם רומן זדורוב?

למעשה, הפעלת לחצים פיזיים ו/או נפשיים מצד השוטרים, בטח אם מדובר בנחקר שנמצא בחדר החקירות בפעם הראשונה בחייו, עשויה לגרור הודאות שווא, כפי שראינו בעבר במקרים של רצח חנית קיקוס, רצח הנער דני כץ, רצח רחל הלר שהוביל למאסרו של עמוס ברנס (זוכה לאחר שנים), ואולי גם רצח תאיר ראדה (רומן זדורוב שהורשע ברצח). 
 
שיטות נוספות שבהן משתמשים השוטרים כדי להוציא הודאה מהנחקר הן שיטות הפיתוי וההבטחות ("אם תודה, עוד היום תלך הביתה", "בוא תודה וניתן לך לראות את הילדה שלך" ועוד), אסיפת ראיות, חקירת קרובים ועוד.
 
 
לדוגמה, תיק רצח שזעזע את העדה האתיופית, אשר במרכזו צעיר החשוד שרצח את אחיו הקטן בכפר יונה. מספר ימים לאחר שהמקרה פורסם, נפוצה שמועה כי החשוד הודה ברצח, זאת למרות שציין כי לא עשה זאת בכל הזדמנות שניתנה לו. 

איך נמנעים מהודאות שווא?

נראה שיש שני כלים עיקריים כדי להימנע מהודאת שווא: הראשון: התייעצות עם עורך דין. מניעת הזכות להיוועץ עם עורך דין, בשילוב עם הלחצים עליהם דיברנו, עשויה להוביל את הנחקר פשוט להודות, גם אם לא ביצע את העבירה. הכלי השני הוא הקלטת החקירה בווידאו כדי לנתח את התנהגות השוטרים, במיוחד בעבירות מסוג פשע ובעיקר בעבירות מין. 
 
אבל איך בכלל יודע הנחקר כי המצלמה פועלת וכי החקירה מוקלטת? על הנייר אמורים השוטרים להגיד לנחקר כי המצלמות פועלות, אלא שבמקרים מסוימים מפסיקים השוטרים את ההקלטה במהלך החקירה, כשהחוקיות של הדבר לא לגמרי ברורה. לכן, אם הגעתם למצב שבו אתם נחקרים במשטרה, בטח אם מדובר בעבירה הראשונה שלכם, כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי בהקדם, כדי להיות מוכנים לכל תרחיש.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: