jail time

כל מה שצריך לדעת על התכנית להגדלת עבודות השירות

לאחר ששופטי בג"ץ קבעו כי קיימת צפיפות בבתי הכלא בישראל, וכי יש להרחיב את שטחי המחיה של האסירים, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, מנסה לקדם תכנית חדשה להרחבת שטח המחיה לאסירים. בנוסף מנסה ארדן לקדם חקיקה לפיה יוגדל העונש של עבודות שירות משישה חודשים לתשעה. המשמעות היא שפחות נאשמים יישלחו לכלא (עד עתה, נאשם שנגזרו עליו יותר מ-6 חודשי מאסר נשלח לכלא ולא לעבודות שירות).

איך עובד החוק כיום?

על פי החוק, אדם שנאשם ונגזרו עליו עד שישה חודשי מאסר, יכול לרצות את עונשו בעבודות שירות – סוג של תרומה לחברה. מדובר על עבודה יומית, בדרך כלל משעה 8:00 עד שעה 16:00 או 17:00, במהלכה הם נדרשים לבצע משימות שונות. השב"כ הוא זה שאמון על הפיקוח על העובדים, ולכן המשמעת נחשבת לקשה עד מאוד. עד כדי כך, ששני איחורים למשמרת עלולים לגרור שימוע, שבסופו עלול העובד למצוא את עצמו בבית הסוהר, לריצוי תקופת העונש שנותרה.

השינוי שבדרך

על פי ההצעה של ארדן, עבודות השירות יוגדלו עד לתקופה של תשעה חודשים, מה שאומר שגם נאשמים שספגו עונשים של שישה עד תשעה חודשי מאסר ירצו את העונש בעבודות שירות. בחלק גדול מהמקרים, אנשים שנגזר עליהם עונשים של 6, 7, 8 או 9 חודשי מאסר, הינם נורמטיביים שביצעו עבירה קלה בפעם הראשונה, אך בשל החוק הקיים כיום מצאו את עצמם בבית סוהר לתקופה קצרה, שלא מועילה לאף אחד. הסיבה היא שבתקופה כה קצרה הם אינם יכולים להשתלב במסגרת טיפולית או לימודית, וכך יוצא שבמאסר הראשון שלהם הם נחשפים לנורמות עברייניות, שלעתים מובילות אותם לחזרה לבית סוהר בעתיד.

יתרון נוסף ולא פחות משמעותי בתכנית זו נוגע לצפיפות בבתי הכלא. על ידי הגדלת עבודות השירות לתשעה חודשים, פחות אסירים ייכנסו לבתי הסוהר, שיהיו פחות צפופים. בנוסף, יוכל אותו אדם שמרצה את עונשו בעבודות שירות לחיות מחוץ לכותלי הכלא, להיות חלק מהחברה ולפרנס את משפחתו.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא מערכת החוק והמשפט