מעצר בגין שימוש בקנאביס

למה אנשים נורמטיביים שצרכו קנאביס מגיעים לשירות המבחן?

לאחרונה נתקלתי בכתבה מעניינת מאוד שפורסמה באתר Mako ועסקה בעומס הרב הקיים בשירות המבחן, לאור תיקים הנפתחים לצרכני קנאביס נורמטיביים. זו כתבה מרתקת שמסבירה את הנושא מנקודת מבטו של עורך דין, שעד לשליחת תיקים רבים לשירות המבחן, גם כאלו זניחים וגם כאשר מדובר באנשים נורמטיביים לחלוטין.

הכותב מספר על בעל משפחה בשנות הארבעים לחייו שנתפס מגדל שתילי קנאביס בחצר הבית – ועל כתב אישום חמור שהוגש כנגדו. לדבריו, השופט בתיק הבין כי מדובר באדם נורמטיבי, על אף פקודת הסמים שלפיה הענישה יכולה להגיע גם ל-20 שנות מאסר, ללא קשר לסוג הסם. התביעה בתיק המדובר ביקשה מאסר למען יראו וייראו, ולאור הדרישה הזו, הופנה הנאשם אל שירות המבחן להכנת תסקיר והמלצה.

לקציני המבחן, ועם קביעה זו מהכתבה גם אני מסכים, יש תפקיד מכריע מאוד בתיקים מסוג זה. הם יכולים לסייע לשופטים להחליט להביא לסיום התיק בענישה קלה, לסייע להשיב למסלול החיים נאשמים שמעדו באופן חד פעמי ובמקרים מסוימים גם להציל אותם מהידרדרות בחייהם. אלא שבמקרה המדובר, הפגישה עם שירות המבחן לא התרחשה במשך חודשים ארוכים, ואלו ביקשו לדחות את התסקיר בעוד מספר חודשים בשל עומס רב.

דרוש: שינוי מדיניות

השאלה המרכזית שעולה בכתבה היא מדוע בתי המשפט ממשיכים במדיניות השולחת אנשים נורמטיביים רבים אל שירות המבחן, על אף שאלו רק צרכו או גידלו קנאביס לשימוש עצמי, כשברור לכל הצדדים שאינם מתכוונים לסחור בו ולהפיצו וכי הם מנהלים אורח חיים תקין לחלוטין.
 
ממש לא מזמן כתבתי, במסגרת כתבה שפורסמה באתר פוסטה, כי על שירות המבחן לעודד שינוי, בין היתר בהליך הטיפול והשיקום בקטינים. כמו כן, ציינתי בעבר כי בתי המשפט צריכים להגדיר באופן מדויק מה עליו לבדוק ומה לא – כדי לפתור את בעיית העומס המתמיד הקיים בשירות המבחן. זהו עומס שפשוט פוגע בהליכים המשפטיים. לכן, ככל ששירות המבחן יהיה ממוקד במשימתו ולא ייכנס לנעליו של בית המשפט אלא יהווה כלי עזר בלבד, כך ייטב. 
 
בתי המשפט צריכים להגדיר לשירות המבחן בדיוק מה לבדוק ומה לא. בשירות המבחן נוטים להתלונן פעמים רבות על עומס רב, אך מצד שני הם לוקחים על עצמם תפקיד שהם לא אמורים לבצע. אם הם יתרכזו אך ורק בתפקיד שלהם, העומס עליהם ירד כמובן, ולכן כדאי שלא יכנסו לנעליו של בית המשפט – הם צריכים להיות כלי עזר לבית המשפט ותו לא.
 
במצב הנתון, הבעיה הקיימת של אנשים נורמטיביים המגיעים לשירות המבחן, לא צפויה להיפתר כל עוד לא ייעשה מהלך גדול שהוא בגדר לגליזציה רחבה. כזה שיהפוך את השימוש בקנאביס ברשות היחיד לדבר תקין ונורמלי, וימנע עומסים שהם לעתים מיותרים, על שירות המבחן. מציאות כזו, בכל אופן, תלויה מאוד במקבלי ההחלטות בישראל.