על פי חוק, כל קטין אשר הוגש כנגדו כתב אישום או נעצר, זכאי לקבל ייצוג של עורך דין פלילי מהסנגוריה הציבורית. זכות זו עומדת בפני הקטין ללא קשר למצב הכלכלי של הוריו או לחומרת העבירה. ואולם, במרבית המקרים עדיף לפנות אל עו"ד פלילי לקטינים ולא לסנגוריה הציבורית, וזאת בשל מספר סיבות מהותיות.

תפקידו של עו"ד פלילי לקטינים דורש ידע רב ומעמיק בכל הקשור לקטינים הנאשמים בפלילים, בעיקר מבחינת זכויותיהם וחובותיהם על פי חוק. עורך הדין נדרש לספק לקטין שירות משפטי מקצועי ומקיף אשר יסייע בצמצום נזקי מעשיו, ובתוך כך עליו להתייחס להיבטים חינוכיים, טיפוליים ושיקומיים במטרה לסייע לו לחזור לאורח חיים נורמטיבי ותקין.

היבטים אלו נבחנים ביחד עם הקטין ובני משפחתו מתוך רצון לספק את המענה הנכון והטוב ביותר בהתחשב בגילו, מצבו ויכולותיו.

הבעייתיות שבסנגוריה הציבורית

עורך דין פלילי מהסנגוריה הציבורית עובד עבור שכר מינימלי ונדרש לייצג מספר רב של נאשמים בו זמנית. כתוצאה מכך, לעתים קרובות ייצוג על ידי הסנגוריה הציבורית הוא פחות איכותי, אישי, צמוד ומסור מזה המוענק על ידי עורך דין פלילי לקטינים. הבדלים אלו ביחס האישי ובמסירות לתיקים ניכרת לא פעם בשינוי גישת המשפט ותוצאותיו, לאחר שעורך הדין הציבורי הוחלף בעורך דין פרטי. מעבר לכך, שלא כמו עו"ד פלילי פרטי הנבחר על ידי הקטין ובני משפחתו, עורך דין מטעם הסנגוריה הציבורית נבחר על ידי הסנגוריה עצמה. כלומר, אין לדעת מראש את מידת ניסיונו והתאמתו של העורך דין לצורכי לקוחותיו.

ליווי אישי וצמוד

בעוד שהסנגוריה הציבורית מוגבלת ביכולתה לספק מענה מיטבי לכל קטין, לעורכי דין פרטיים ישנם כל האמצעים והפניות למתן שירות מלא ומקיף ללקוחותיהם. השירות מותאם אישית לצורכי הקטין ובני משפחתו, בעוד איש המקצוע מלווה אותם לכל אורך ההליך החל בחקירות המשטרה ועד לקבלת פסק הדין ויישומו. הליווי נעשה בשקיפות מלאה וברגישות רבה כלפי הקטין ובני משפחתו, תוך מתן הסברים, פתרונות והדרכות לכל צעד בהליך הפלילי. מעבר לכך, עורך דין פלילי פרטי עושה כמובן את כל המאמצים האפשריים על מנת להיטיב עם הקטין בטווח הקצר והארוך, ולהפחית את חומרת הענישה התלויה כנגדו במקרים שבהם מוטל עונש.