חנינה - אילוסטרציה (ציפורים שוברות שרשרת ברזל)

מדיניות החנינות של הנשיא הרצוג: בשורה לבגירים-צעירים?

לפני מספר ימים, בין ראש השנה ליום הכיפורים, הכריז נשיא המדינה, יצחק הרצוג, על מדיניות חנינות ייחודית, במסגרת כינוס שעסק בחנינות הניתנות על ידו מתוקף תפקידו. המדיניות הספציפית שהוכרזה, תהיה בתוקף בנוגע לבקשות חנינה שיוגשו עד מאי 2024 – תום שנת ה-75 לקיומה של מדינת ישראל.

המדיניות החדשה שהוכרזה תבצע שימוש רחב בסמכות החנינה. בין היתר, יינתן במסגרת המדיניות הזו משקל לנסיבות רבות: הליכי שיקום ביחס למבקשים שגילם 75 ויותר, נסיבות משפחתיות ואישיות, נכי צה"ל ומערכת הביטחון, אנשים שתרמו לביטחון המדינה ועוד. בין היתר יינתן משקל למצבים שבהם בגירים-צעירים נדונו לעונשי מאסר כשהיו קטינים אך השתקמו ושיפרו את מסלול חייהם.

בנאום שנשא בכינוס, הסביר הנשיא הרצוג כי מדובר בדור העתיד של המדינה, וכי תישקל בחיוב בקשת חנינה למי שעברו תיקון, עלו על דרך הישר וכעת אורח חייהם רגיל ובעל תרומה לחברה.

ניתן לקוות כי מדובר בבשורה של ממש

מנקודת מבטי כעורך דין פלילי לנוער, המכיר מקרים רבים כל-כך מקרוב, מדובר בלא פחות מאשר בשורה משמעותית כלפי מי שהורשעו בעבירות בהיותם קטינים. אני נוטה להתבטא רבות בעניין הצורך בשיקום של קטינים בכל אחד מהשלבים של ההליך הפלילי (מהגדרת הקטין כחשוד, דרך כתב האישום ועד להרשעה). כמובן שלשירות המבחן לנוער ולשיתוף הפעולה של הקטין וסביבתו, יש משמעות מכרעת בשיקום.

לא אכנס כאן לסוגי עבירות פליליות שונות שמבוצעות בדרך כלל על ידי בני נוער – אך ברור כי עונש מאסר המושת על קטין הוא עונש חמור מאוד, והוא בדרך כלל מגיע בגין עבירה משמעותית שבוצעה, ולא בגין עבירות שנחשבות נפוצות ואולי אף 'קלות', כמו מעורבות מוגבלת באירוע אלים, שימוש ראשון בסמים ועוד.

jail time

אין ספק כי קטין הנמצא במאסר – ואף עשוי להפוך לבגיר במהלך שהותו בכלא – הוא מצב חמור שמעיב על המשך חייו (שירות צבאי שנפגע, דלתות שצפויות להיסגר בפניו בעתיד ועוד). עם זאת, עלינו לשאול את עצמנו כחברה, אם אלו שעלו על דרך הישר ושיקמו את מסלול חייהם, אינם ראויים להשתלב בחזרה בחברה לאחר ריצוי עונשם. מנקודת מבטי כעורך דין פלילי לקטינים, במקרים שבהם הבגירים-הצעירים השתקמו ועלו על דרך הישר, דווקא המשך המאסר עלול להוביל לתוצאה הלא רצויה.

בגירים-צעירים נמצאים בנקודה קריטית בחייהם, שבה הם כבר הפכו לבוגרים, אבל מנגד רק החלו את חייהם הבוגרים וניצבים בצומת דרכים מכריע. נקודת הפתיחה שלהם פחות טובה בהשוואה לבני גילם, בשל אי השירות בצה"ל (באפשרותם לבצע השלמת שירות לאחר ריצוי עונשם). כדי לא ליצור קבוצת צעירים מתוסכלים וחסרת הזדמנויות, במקרים המתאימים כמובן, ניתן לקוות כי המדיניות הייחודית של הנשיא היא בשורה חיובית מאוד.