עבירות קטינים מתרחשות לצערנו לעתים קרובות, ובני הנוער שמבצעים אותן או חשודים בביצוען, עוברים לעתים מסכת לא נעימה הכוללת חקירה ובמקרים מסוימים גם כתב אישום והרשעה – הליכים העלולים להוות צל כבד על עתידם של הקטינים. השלב הראשוני בהליך הפלילי הוא בדרך כלל מעצר של הקטין וחקירתו.

מהו תסקיר מעצרתסקיר מעצר הוא מושג מרכזי בהקשר זה: מדובר בחוות דעת של שירות המבחן שמבוצעת לקטין החשוד על מנת לבחון אם יש צורך להותיר אותו במעצר או לשחרר אותו. על פי החוק, בית המשפט לנוער רשאי להורות לבצע תסקיר לחשוד בזמן דיון להארכת המעצר שלו, גם לפני הגשת כתב אישום כנגדו וגם לאחר מכן. בנוסף, אם מדובר במעצר קטין עד תום ההליכים, החוק קובע כי חובה על בית המשפט להורות על תסקיר מעצר.

המונח 'תסקיר מעצר' אינו שייך רק לתחום עבירות קטינים – אלא גם לחשודים בגירים. אם החשוד לא עבר את גיל 18 מבוצע התסקיר על ידי שירות המבחן לנוער – ואם מדובר בבגיר מעל גיל 18, מי שיבצע את התסקיר הוא שירות המבחן למבוגרים.

מה מבוצע בתסקיר המעצר?

קציני מבחן, שהם עובדים סוציאליים בעלי הכשרה מתאימה לביצוע התסקיר, עורכים אותו – במהלך התסקיר מבוצעת בדיקה כללית של אופי החשוד ומצבו, הנסיבות האישיות שלו, תנאי המעצר והמשמעות של המשך המעצר עבורו. בתסקיר, ימסור קצין המבחן את חוות דעתו באשר למסוכנות העצור, בשאלה אם יש לו סיכוי להשתקם ובשאלה אם קיימות חלופות מעצר אפשריות.

האם התסקיר מחייב את בית המשפט?

באופן כללי ניתן לומר שלתסקיר המעצר יש משקל לא מבוטל בבית המשפט לנוער. עם זאת, הוא בגדר המלצה בלבד לבית המשפט ואינו מחייב אותו. במקרים רבים, מקבל בית המשפט את חוות הדעת של שירות המבחן, אך כמובן שישנם מקרים שבהם חוות הדעת אינה מתקבלת. המשמעות: גם אם תסקיר המעצר שלילי, דעו כי אין מדובר בהחלטה סופית וניתן לפנות לבית המשפט כדי להשתמש בשאר האופציות המשפטיות העומדות לרשותו של עורך דין לנוער. זו הסיבה שייעוץ מקצועי של עורך דין פלילי לקטינים היא קריטית, במיוחד בהכנה לקראת התסקיר.