מהי המדיניות כאשר קטין שכבר ביצע עבירה וממתין לעונשו, מבצע שוב עבירה? מקרה שכזה פורסם לאחרונה באתר 'כיכר השבת': קטין בן 15 מבני ברק תקף גבר בשנות ה-20 לחייו לאחר שזה סירב לתת לו ולחברו הקטין את הטלפון הנייד שלו. בתגובה, השניים תקפו את הגבר וזרקו עליו מכל הבא ליד.

עבירת קטיןבינתיים, בזמן שהקטין בן ה-15 עודנו ממתין לעונשו, הוא היה שותף לעוד מקרה של עבירות קטינים – לאחר שתקף עם חברו קטין אחר בבני ברק, ושוב לאחר ניסיון לגנוב את הטלפון הנייד ממנו. לדברי המשטרה, הקטין בן ה-15 הטיל אימה על קטינים רבים ואפילו בגירים באזור בני ברק ורמת גן וביצע עבירות קטינים, תוך התנהגות המזכירה דפוסים של כנופיה.

ראשית נבהיר: כעורך דין לנוער, כאשר מציינים שקטין מחכה לגזר דינו, אין הדבר אומר שהוא יורשע, וקיים סיכוי שהתיק יסתיים ללא הרשעה. במקרה שלפנינו ובמקרים דומים נוספים, בוצעה עבירה בזמן ההמתנה לגזר הדין. כמי שתחום העיסוק העיקרי שלו הוא ייצוג קטינים, ניתן לומר שלעבירה נוספת יש השפעה אקוטית על הענישה. מה שיוצא דופן הוא שגם אם הוחלט לא להרשיע קטין, והוא מבצע עבירה, ניתן לשוב ולפתוח גם את התיק הקודם.

ההזדמנות הניתנת לקטין

בדרך כלל במקרי עבירות קטינים, כאשר המקרים מסתיימים ללא הרשעה כחלק ממסלול השיקום של הנער, ישנו צו מבחן עליו ממליץ שירות המבחן. אורכו של צו המבחן הוא בדרך כלל שנה אחת, בה נמצא הקטין בתקופת הסתגלות ובחינה. גם אם התיק נסגר והקטין לא חוזר למסלול או שהוא מבצע עבירה נוספת ומפר את צו המבחן, ניתן להחמיר בענישתו ולפתוח את המקרה הקודם!

כפי שאנו יודעים, שירות המבחן לנוער אמנם ממליץ על דרכי פעולה לבית המשפט לנוער, אבל ברוב מוחלט של המקרים, מקבל בית המשפט את ההמלצות של שירות המבחן.

במקרה שלפנינו, מבוצעת עבירה נוספת על ידי הקטין, באותו דפוס שהביא אותו למצב של חשוד. כמובן שמדובר במקרה חמור מאוד שצפוי להרע את מצבו של הקטין משמעותית ולהוביל למצב שבו הוא יורשע בשני תיקים פליליים.