מחדל: צה"ל פוסל מועמדים לגיוס שנפתחו להם תיקים במשטרה באופן אוטומטי

במדינת ישראל אנו נתקלים לא אחת באטימות של המערכת, בביורוקרטיה חסרת היגיון, במצב שבו יד ימין אינה מודעת למה שיד שמאל עושה. מצערים במיוחד הם המקרים שבו הנפגעים מן העוול השלטוני הם צעירים שכל עתידם לפניהם, ואיוולת מערכתית קשה עשויה להציב בפניהם מכשול עוד בטרם החלו את דרכם העצמאית בעולם.

איוולת שכזאת היא המדיניות האוטומטית של צה”ל לפסול מועמדים לשירות באופן עיוור ומכאני. כאשר נערים הופכים להיות מלש”בים (כלומר, מועמדים לשירות בטחון, לפני גיוס), ובתקופה הזאת נפתחים להם תיקים פליליים כאלו או אחרים, הצבא שולח להם פטור אוטומטי מגיוס, מבלי לבדוק עם המלש”ב, ותוך התעלמות מוחלטת מחזקת החפות ומאמצי השיקום של הנערים. כאשר אותם צעירים אינם מיוצגים על ידי עורך דין המתמחה בייצוג נוער שיכול לטפל בנושאים הללו, וההחלטה לא מטופלת בזמן, אותו נער מלש”ב עשוי להיות פטור משירות צבאי, על כל ההשלכות של הדבר בחברה הישראלית.

שגיא זני מלשבים

קלה כחמורה

הצבא כאמור ממהר לפטור את הקטין משירות, מבלי להתעכב על הסיכוי שאותו נער יזוכה בדין, או יעבור הליך שיקומי שעשוי להיגמר ללא הרשעה. במקרה שבו ייצוג עו”ד שגיא זני לאחרונה, היה מדובר בנער אשר הואשם בעבירות מין בתוך המשפחה. מדובר באישום לא פשוט בהחלט. עם זאת, המעשים נעשו על רקע טראומה שחווה אותו נער בעצמו. כמו כן, מדובר היה בנער עם יכולות גבוהות וציונים גבוהים בבית הספר. הדבר החשוב הוא, שאותו נער עבר שיקום אינטנסיבי על ידי בית המשפט ומערכת הרווחה. בסופו של התהליך השיקומי, אותו נער עשוי שלא להיות מורשע בפלילים, שהרי בית המשפט רוצה שלא “לדפוק” לאותו נער את העתיד על ידי פתיחת תיק. אם כך, מדוע בית המשפט והרווחה פועלים לשמור על הסיכויים של הנער להתפתחות תקינה בעתיד, ואילו מערכת הביטחון מתעלמת מכך לחלוטין?

גם בתיקים חמורים פחות, כמו למשל שימוש בסמים לצריכה עצמית, הצבא ממהר לפטור משירות צבאי, תוך התעלמות מגישת המחוקק כלפי הנושא, שהפכה מקלה עם השנים ביחס לסמים. תמוה הדבר, מדוע ממשיך הצבא להקשיח את עמדתו ביחס לשימוש בסמים, כאשר המחוקק הפלילי בחר לתת פטור מסנקציה פלילית במקרים רבים. כאשר מדובר בבני נוער, אמנם הפטור אינו חל, אך במקרים רבים התיקים מסתיימים ללא הרשעה. עם זאת, הצבא אינו ממתין להתפתחויות, וממהר לתת פטור משירות.

המסר הוא שרשויות הצבא חייבות להיות בקשר עם גורם טיפולי שיקומי ועם שירות המבחן. לא סביר שרשויות המשפט והרווחה ישקיעו מאמצים בשיקום נוער והחזרתו למוטב, והצבא ימהר לשמוט את הקרקע מתחת להליכי השיקום הללו.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא ייצוג חיילים