עו"ד שגיא זני - חשד סביר

מעצר בשל "תחושת בטן": הזילות במושג "חשד סביר"

באתר mako פורסמה ידיעה על שחרור אדם, שנעצר בשל חשד להנחת רימון ברכבו של אדם אחר. אותו חשוד הובא לדיון בהארכת מעצר. הפרמטר להארכת מעצר, או תנאי הסף אם תרצו, הוא קיומו של חשד סביר. החשד הסביר במקרה הזה היה גולמי, או כפי שהיטיב לתאר זאת בית המשפט, "תחושת בטן" בלבד. אותו מתלונן, שברכבו הונח הרימון, מסר שיש לו סכסוך עם חבר ממקום העבודה, ועל כן הוא נעצר והובא בפני שופטת.

את הבעייתיות הזאת ניתן לראות בכל מעצרי ימים; במנעד הכוחות, בזילות של המושג "חשד סביר" ובפעילות המשטרה. אני אסביר: כדי לעצור אדם בחשד לעבירה כלשהי צריכים חשד סביר. ברור שמדובר במעצר ראשוני והחשד הסביר צריך להיות ראשוני, גולמי וכזה שלאחר תהליך עיבוד הוא יוכל להיות ברף של ראיות להגשת כתב אישום. מה שנקרא, ראיות לכאורה. במעצר ימים המשטרה מבקשת הארכת מעצר כדי להשלים פעולות חקירה, כיוון שאותו חשוד עלול לשבש הליכי חקירה. כתוצאה מהמסוכנות של האירוע, פעולות החקירה אמורות לעבות את אותו חשד סביר.

זילות המעצר

בדרך כלל בבית המשפט החשד הסביר הראשוני לא נבדק בצורה יסודית. כאשר החשד הסביר מובא לבית המשפט כדוח סודי, הסנגור לא חשוף אליו והיכולת שלו לנתח ולהבין אם החשד סביר או לא מוגבלת בדיון הראשון. כך, גם החשוד וגם הסנגור שמים את מבטחם בבית המשפט, שיבדוק את החשד הסביר.

במקרה שלפנינו, המשטרה גבתה עדות מאותו מתלונן. כמו שקורה בלא מעט פעמים, המתלונן מצביע על איזשהו חשוד, לא מעבים את החשד לפני הבאה לשופט בפעם הראשונה, מסתפקים באמירה סתמית של החשוד ועל בסיס זה מייצרים חשד סביר. יכול להיות שהמשטרה באמת תגיע לחקר האמת ותבצע את שלה כעבור מספר ימים, אבל יש פה זילות במעצר של חשוד במשך מספר ימים. 

מסתפקים באימרה כללית של המתלונן, לא מנצלים את יתרת 24 השעות עד אשר מובא אדם בפני שופט, לא מבצעים פעולות נדרשות בהיעדר ראיות פורנזיות. היה צריך לבצע עימות בשעתיים הראשונות ולא להביא בפני שופט ולהגיד שעצם גרסת המתלונן היא חשד סביר. יש זילות במושג "חשד סביר" ויש גם בעיה מעבר לזילות. רק בית המשפט הוא זה שיכול, על סמך תיק החקירה והדוח הסודי, לבחון האם החשד הסביר הזה עתיד להתעבות בשלב מסוים.

בנושא השימוש במידע מודיעיני בשלב מעצר ימים, לא מדובר בראייה שאפשר לעבד אותה לראייה קבילה במשפט הפלילי. ניתן להשתמש במידע מודיעיני כדי לבסס חשד סביר. גם פה יש פער מסוים בין החשד הסביר שיוצר מידע מודיעיני, כיוון שלא ניתן להשתמש בו כראייה בכתב האישום.

הפתרון

הפתרון לכל העניין הזה הוא פיקוח שיפוטי והידוק הנהלים במשטרה. ב-24 השעות הראשונות ובגביית העדות הראשונה צריך לנסות לבסס פרמטרים לחשד סביר מעובה יותר ולא להשתמש בגרסה ראשונית ככזו שמהווה חשד סביר. המשטרה צריכה לבצע יותר פעולות בזמן הראשוני לפני ההבאה בפני שופט. 

אם החשד הסביר הוא ראשוני וכזה שלא ניתן לעבד אותו לראיות קבילות, יש לשחרר כבר בדיון הראשון של הארכת המעצר. ריבוי שחרורים במעמד זה יוביל בהכרח לשינוי המגמה ולעבודה מאומצת של המשטרה כבר ביום הראשון, כך שהחשד הסביר, שאיתו יגיעו לבית המשפט בדרישה להארכת מעצר, יהיה חשד סביר מעובה יותר.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים