במסגרת התפקיד כעורך דין העוסק בתחום ייצוג קטינים, עורך דין לנוער מלווה צעירים החשודים בביצוע עבירות פליליות. בחלק מהמקרים, כאשר מוגש כתב אישום, עלולה להגיע בקשה להארכת מעצר עד תום ההליכים המשפטיים מצד המשטרה. בשורות הבאות נבחן תחילה מהו מעצר עד תום ההליכים ובהמשך כיצד הדברים עובדים כאשר מדובר בקטינים ולא בבגירים.

על מעצר עד תום ההליכים

מעצר קטיניםמדובר בהליך הרלוונטי רק אחרי שהוגש כתב אישום. הליך זה מאפשר להותיר את הנאשם במעצר עד לגזר הדין או להכרעת הדין בעניינו. לא כל בקשה למעצר עד תום ההליכים מתקבלת על ידי בית המשפט ובנוסף על אחת או יותר מהעילות הבאות להתקיים:

  • יסוד סביר לחשש שהנאשם יהווה סכנה עבור אדם אחר או סכנה לביטחונה של המדינה.
  • יסוד סביר לחשש שאי מעצר החשוד ו/או שחרורו יוביל לפגיעה בראיות הקיימות או לשיבוש הליכי משפט.
  • אם מדובר באישום בעבירות החמורות הבאות והנאשם עלול לסכן אחרים או את ביטחון המדינה: עבירות שדינן מאסר עולם, עבירות ביטחון, עבירות סמים (למעט שימוש עצמי), עבירת אלימות חמורה תוך שימוש בנשק, אלימות במשפחה ועוד.

ומה החוק אומר כשמדובר בקטינים?

אם מבצעי העבירה הם קטינים, ישנם שינויים מהותיים בכל הנוגע למעצר עד תום ההליכים. בכל מקרה, ייעוץ מקדים עם עורך דין לנוער יוכל לספק לכם את התמונה המלאה בכל הנוגע למעצר ילדיכם. כך למשל, יינקט מעצר עד תום ההליכים רק לאחר דיון בפני שופט, ואם הוגשה בקשה למעצר מסוג זה, יעבור הקטין לחקירה בשירות המבחן לנוער כדי לערוך לו תסקיר מעצר ולהמליץ על אלטרנטיבות למעצר.

אם ניתן להשיג את המטרה במעצר על ידי שחרור בערובה, לא יינתן צו מעצר עד תום ההליכים הפוגע בחירות הנאשם. כמו כן, חשוב לדעת כי אחד התנאים למתן צו מעצר זה הוא הימצאותו של עורך דין פלילי לקטינים המייצג את הנאשם, אלא אם זה בחר שלא להיות מיוצג, ואז ימונה לו עו"ד פלילי לקטינים מטעם הסנגוריה הציבורית. הצו יינתן רק אם בית המשפט משוכנע שקיימות ראיות לכאורה שיוכיחו את אשמת הנאשם.

מה עליכם לדעת על מעצר עד תום ההליכים לקטינים?

קטין לא יכול להיות מוחזק במעצר עד תום ההליכים העולה על שישה חודשים. כמו כן, בית המשפט העליון רשאי להורות על הארכת מעצר נוספת לתקופות בנות 45 ימים. אם בהכרעת הדין נקבע כי הנאשם אכן ביצע את העבירה, יוכל בית המשפט הרלוונטי להאריך את מעצרו עד לגזר הדין ל-45 יום נוספים. בנוסף, הוא יכול להאריך את המעצר ל-30 יום נוספים, אבל צריך להסביר מדוע נקט דרך זו. בנוסף – אם בית המשפט לא גזר את דינו של הקטין אחרי 75 יום, הקטין ישוחרר ממעצרו.

נושאים נוספים וחשובים: במהלך המעצר, יוחזק הקטין בתא מעצר נפרד מתאי המעצר של העצירים הבגירים. כמו כן, אם הקטין הנו מתחת לגיל 14, לא ניתן לעצור אותו עד תום ההליכים.