מעצר קטינים הוא הליך המוכר מאוד לכל עו"ד פלילי לקטינים – למעשה זהו השלב הראשון בהליך הפלילי כנגד אדם. מקרים רבים של מעצר קטינים מסוקרים בתקשורת, ואחד מהם פורסם לאחרונה ב-mako: מעצר של שני קטינים מהעיר לוד ששדדו טלפון חכם מקטין אחר, ונעצרו בעקבות תמונה שהעלו לפייסבוק של הקורבן.

בין אם מדובר בקטינים או בבגירים חשודים או אשמים, מעצר הנו האופציה אחרונה שיש לקיים אם לא נמצא פתרון אחר פחות מגביל בחירותו של החשוד. מעבר לכך, חשוב לדעת כי במרבית דיני המעצר קיימת הבחנה ברורה בין קטינים לבגירים. ההבדלים נוגעים להתרת מעצר, לאופן המעצר ולתנאי המעצר עצמו.

כללי עצירת קטינים

ראשית, החוק אוסר לעצור קטינים שטרם מלאו להם 12 שנים, והם אינם נחשבים בני ענישה. כמו כן, מעצר קטין מעל גיל 12 שהנו בר ענישה, יבוצע רק אם אין ברירה אחרת לאחר שהובאו בחשבון גילו והשפעת המעצר על מצבו הנפשי והגופני. בתוך כך, לנגד עיני החוק עומד הרצון לשקם את הקטין ולא להענישו, גם אם מדובר בפשעים חמורים.

הליך של מעצר קטין יזום יבוצע על ידי חוקר נוער ויארך זמן קצר ככל שניתן. כמו כן, המעצר עצמו לא יבוצע בזמן הלימודים בבית הספר, אלא אם כן לא קיימת ברירה אחרת וגם זאת לאחר שהמהלך תואם עם הנהלת וצוות המוסד החינוכי (אם כי כעו"ד פלילי, כבר קרו מקרים שבהם המשטרה עצרה נערים בזמן הלימודים). בנוסף, במקום ציבורי אין לכבול את הקטין, אלא אם כן אין ברירה וגם אז רק לפרק זמן הקצר ביותר ההכרחי.

במועד המעצר יש ליידע את הוריו באופן מיידי, ואם אין אפשרות לאתר אותם יש להודיע לכל אדם בוגר אחר הקרוב ומכיר את הקטין ואת הוריו. יש לציין כי קטין עד גיל 14 מותר לעצור ללא צו בית משפט עד 12 שעות, ואילו עבור קטין שגילו מעל 14 דיני המעצר ללא צו בית משפט זהים לאלו של בגיר. בנוסף, קטין לא ישהה במעצר יחד עם בגירים, אלא בבית מעצר או באגף נפרד לקטינים, ותחת תנאים מתאימים לגילו, לרבות פעילות פנאי ופעילות חינוכית.

ישנם מקרים שבהם מופרים תנאי המעצר – עורך דין פלילי לקטינים יוכל להסביר לכם באופן המפורט ביותר מהן זכויותיכם המלאות במקרה של מעצר ולסייע לכם אם נתקלתם בהפרה של אחד או יותר מתנאים אלו.

כללי עצירת בגירים

כמו במקרים של קטינים, גם מעצר בגירים יתקיים רק כמוצא אחרון ואף אם מדובר בעבירה חמורה. בית המשפט נדרש לחפש אלטרנטיבות מקדימות למעצר הבגיר, אשר יפגעו באופן מופחת בחירות החשוד או הנאשם. ואולם, שלא כקטין ששיקומו יותר חשוב מענישתו, בגיר נדרש לשלם על מעשיו ולהיענש, במיוחד כשמדובר בפשעים חמורים כמו הריגה, אינוס או סחר בסמים. בגירים יועברו לשיקום רק במקרים מיוחדים, ותוך עמידה במבחנים ותנאים רבים שהחוק מציב. בתוך כך, את הבגיר ניתן להחזיק במעצר ללא צו למשך 24 שעות, עם אפשרות להארכה של עד 48 שעות.