עו"ד שגיא זני - קנאביס

נאשם בגידול קנאביס זוכה לאחר שלוש שנים: המחדלים והמסקנות

בכתבה שהתפרסמה לאחרונה באתר ynet, תואר מקרה מקומם ונפוץ על אזרח חסר עבר פלילי, שנלקח לחקירה לאחר ששוטרים ראו עציץ קנאביס מחוץ לחלון ביתו. הם ערכו חיפוש ללא צו בדירתו ב-1:30 בלילה במהלך סיור שגרתי של המשטרה.

כבר בשלב זה, כל הנורות האדומות היו אמורות להידלק: איך יש זיקה לאותו אדם אם העציץ נמצא מחוץ לבית? מה הדחיפות להגיע לביתו ב-1:30 בלילה? מה עשו שם שוטרים בהיעדר מידע מודיעיני? מדוע לא הלכו לבית המשפט לבקש צו?

חטא על פשע

הם נכנסו לביתו ללא צו חיפוש, לא רק במובן ההצהרתי של המילה. לא היה שום חשד בהול ולא היו נסיבות המקימות את החריגים המאפשרים חיפוש ללא צו חיפוש. ברור שיש פה אדם שאין נגדו כל מידע מודיעיני והעילה לאותו חיפוש הייתה עציץ מחוץ לביתו. לא ברורה הזיקה בין אותו עציץ לבין אותו אדם. בנוסף, גם אם היה צו חיפוש, היה נרשם שם שיש לבצע את החיפוש בנוכחות שני עדים. גם התבצע חטא על פשע: לא רק שלא הוציאו צו חיפוש, גם לא אמרו את הזכויות המגיעות ואת הצורך בנוכחות עדים.

באותה דירה התגלה עציץ נוסף, ולכן חקרו אדם ללא עבר פלילי ועם שני עציצי קנאביס, ללא זכות ההיוועצות, תוך הפעלת לחצים נפשיים, אותם ניתן להפעיל בנקל דווקא על אנשים שנחקרים לראשונה בחייהם בתחנת המשטרה.

השילוב של הכניסה לבית ב-1:30 בלילה ללא צו חיפוש, ההפחדה, אי הסברת הזכויות, אי ייצוג על ידי עורך דין והפעלת לחצים פנימיים, הובילו אותו להודאת שווא. כעבור שלוש שנים בית המשפט תיקן את עיוות הדין וזיכה אותו.

המסקנות

יש מספר מסקנות בעקבות האירוע. ההפרה של זכות ההיוועצות מובילה לפסלות ההודאה ולפגיעה קשה במהימנות ההודאה ובמשקל ההודאה. כאן זה איפשר לפסלות מלאה של ההודאה, שכן היה שילוב של לחצים נפשיים, שיטות הפחדה ופגיעה ברגל גסה של אותן זכויות של החשוד, ובנוסף לפגיעה בעצם הכניסה לבית והחיפוש. לכן, מחדלי החקירה השתלבו זה בזה, ולכל אחד היה משקל. זכות ההיוועצות שלא ניתנה היא שהביאה לפסילה אוטומטית של ההודאות על ידי בית המשפט.

בנושא החיפוש יש שני דברים. אחד, במשטרת ישראל הכלל הוא חיפוש על בסיס צו והחריג לכלל מצריך נסיבות של ביצוע עבירה: "פצצה מתקתקת" שתגרום לשיבוש החקירה עד להוצאת הצו או מניעת פשע. רק אז ניתן לבצע חיפוש ללא צו.

במשטרת ישראל, ע"י פברוק דוחות פעולה, מנסים להציג מצגי שווא לכך שיש דחיפות מיידית ונחיצות לחיפוש ללא צו. המקרה הזה הוא קל ומובהק. על עציץ קנאביס לא ניתן לשבש חקירה. הנזק שייגרם לחברה על ידי מציאת עציצים של קנאביס הוא לא מיידי. על מעבדות של עשרות קילוגרמים של קנאביס מוציאים צו חיפוש, אז ודאי שגם במקרה הזה צריך.

הדבר השני הקשור לנושא החיפוש: ניתן זיכוי למרות אי קבלת דוקטרינת פרי העץ המורעל. לא נתנו זכויות בסיסיות שמופיעות בצו החיפוש, כמו הזכות לעדים, וזה הביא לפסילת הממצאים. במקרים מובהקים של שילוב מטורף של פגיעה גם בזכויות של חיפוש וגם בזכות ההיוועצות, בית המשפט יכול להביא לזיכוי מלא למרות אי קבלת דוקטרינת פרי העץ המורעל באופן מלא במדינת ישראל.

בסופו של יום, כשמזקקים את מחדלי החקירה הרבים, יש פה גידול של שני עציצי קנאביס. צריך לנוע במנעד של בין אי הפללה לחלוטין לבין הסדר מותנה מהיר וקצר שלושה חודשים לאחר תפיסת הקנאביס, ולא הליך של שלוש שנים.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים