תקופה זו בשנה נחשבת לאחת ה'עמוסות' והמועדות לפורענות בכל הקשור לעבירות קטינים, בשל החופש הגדול. בני הנוער נמצאים בבית ולא במסגרת הלימודית, חלקם מבלים עד שעות מאוחרות ונמצאים עם חבריהם ברחובות ובשטחים ציבוריים. לעתים מצטרפים לבילוי גם אלכוהול וסמים, וכאן התמונה מתחילה להיות מורכבת יותר. ההתנהגות של בני הנוער עלולה להיות 'מתירנית' יותר, וכשזו נעשית תחת השפעת אלכוהול או סמים, התוצאות עלולות להיות שליליות.

בני נוער בחופש הגדול
בני נוער בחופש הגדול. תקופה 'מועדת לפורענות'

עורך דין פלילי לקטינים עוסק בייצוג ובליווי המשפטי של בני נוער החשודים או נאשמים בעבירות פליליות, תוך מתן דגש על זכויותיהם בהליך החקירה. הליכי השיקום של הקטינים הנאשמים מצויים בעדיפות עליונה בכל עבירה המבוצעת על ידי קטין, ואלו מושגים על ידי עבודה מול שירות המבחן לנוער. בשורות הבאות ניתן למצוא מספר עבירות נוער נפוצות, במיוחד בחופש הגדול.

  • אלכוהול – שתיית האלכוהול לא נחשבת לעבירה פלילית, אבל היא עלולה להביא לחוסר שליטה ולעבירות פליליות בעקבותיה. שתיית אלכוהול דווקא אינה עוזרת להגנה על הקטין, אלא נחשבת חמורה יותר בעיני בית המשפט.
  • סמים – בני נוער לא מעטים צורכים סמים 'קלים'. במיוחד כיום כל עוד החוק אינו מתיר שימוש בסמים מכל סוג שהוא, על אחת כמה וכמה על ידי בני נוער. כידוע, ישנם בני נוער ה'מספקים' לחבריהם את החומר וכך אלו עוברים עבירה חמורה יותר מסוג פשע.
  • החזקת סכין – ישנם בני נוער שרק לשם 'הגנה עצמית', מחזיקים בכליהם סכין. זוהי עבירה פלילית שהענישה בגינה עלולה להגיע במקרים החמורים ביותר עד ל-5 שנות מאסר. יצטרך לספק הסברים ולהוכיח שהסכין שהחזיק נועדה למטרה כשרה (ולא לצורך 'הגנה עצמית' בלבד).
  • עבירות ונדליזם – כאמור, בני הנוער הנמצאים יחד בגינות ציבוריות, גנים ופארקים, עלולים, מתוך פרץ של שעמום, כחלק מהתערבות או ללא כל סיבה מיוחדת, להרוס או להצית מתקנים. עבירות אלה מובילות פעמים רבות לפתיחת תיק פלילי לקטינ/ים המעורב/ים.
  • עבירות מין – בחופש הגדול מתקיימות יותר אינטראקציות בין קטינים לקטינות, ולא פעם הקרבה מובילה לאינטימיות ביניהם, העלולה להתפרש כעבירה במקרים מסוימים. עבירות אלה הן רחבות, כוללות מתחם פעולות רחב ומתחמי ענישה גדולים. בגילאים צעירים, יש קושי לבני נוער להבין את מורכבות 'שאלת ההסכמה', ולכן חלק מהתיקים נסובים סביב שאלה זו.