טלגראס

סמים עד הבית? לא בטוח: עלייתה ונפילתה של אפליקציית טלגרם

עד היום זה לא ממש ברור לכולם: האם אחת האפליקציות המדוברות בישראל בשנים האחרונות נקראת טלגרם או טלגראס? טלגרם בכלל החלה את דרכה כאפליקציה ״סודית״ לשליחת מסרים אנונימיים, אך מהר מאוד הפכה לזירה ענקית לסחר סמים, שזכתה לכינוי ״טלגראס״. על פי יוצריה, רק שני מכשירים יכולים להשתתף בשיחה סודית נתונה, כשניתן למחוק את הודעות השיחה גם מהמכשיר השני, ובכך ״לטשטש עקבות״ לכאורה.

היא נכנסה לשוק הישראלי בסערה וצברה תאוצה במהרה, ותוך כמה חודשים ניתן היה למצוא בה מגוון רחב של סוחרי סמים וכמובן רוכשים פוטנציאלים, המחפשים גראס בכמויות גדולות וקטנות. בהתחלה זה באמת עבד חלק. הסוחרים סחרו, הרוכשים רכשו והמשטרה לא ממש התערבה. אלא שעם הזמן והפופולריות של האפליקציה, יותר ויותר סוחרים אימצו אותה אל חיקם, מה שהוביל את המשטרה לפעול. ואכן, המשטרה ביצעה ומבצעת מעצרים, זאת למרות הטענות שמדובר באפליקציה אנונימית וכי לא ניתן לאתר את משתמשיה.

חלון הזדמנויות שחלף

כמו כל תופעה לא חוקית, גם לתופעת הטלגרם היה חלון הזדמנויות, לפני שהמשטרה החליטה לקחת את העניינים לידיים. לקח זמן עד שהמשטרה נכנסה לעניינים, הכירה את האפליקציה ומיפתה את הסוחרים לכאלו הסוחרים בכמויות גדולות וכאלו שעושים זאת בגרמים בודדים.

תחילה, סברו רבים כי המשטרה תתקשה לפעול בטלגרם ולהפיל סוחרי סמים בעזרתה. אלא שטעות גדולה בידם. הטכנולוגיה קיימת בהחלט במשטרה ולמעשה, ככל שהיא מתקדמת יותר – כך למשטרה קל יותר לתפוס חשודים (לפני עשרות שנים למשל, כשעסקאות סמים התבצעו בפינות רחוב חשוכות, למשטרה היה קשה הרבה יותר).

להגיע עד לביתו של הסוחר

ההצלחה של אפליקציית טלגרם בקרב סוחרי סמים נבעה בעיקר מכך שאלו סברו כי היא אנונימית לחלוטין, אך מבחינת משטרת ישראל היא רחוקה מכך. למשטרה, כפי שציינו, יכולת להגיע לסוחר או רוכש ספציפי בצורה פשוטה עד מאוד, אך היא בעיקר מתעניינת בסוחרים הגדולים ומחפשת אחר מעבדות גידול.

יש כמה שיטות שבהן מפלילים השוטרים סוחרי סמים שעושים שימוש בטלגרם. אחת מהן היא על ידי הפעלת סוכנים סמויים, שנכנסים לאפליקציה, עושים בה שימוש, מבצעים עסקה סמויה ועוצרים את הסוחר.

גם רוכשים בכמויות קטנות עלולים למצוא את עצמם בחקירה

נכון, המשטרה מתעניינת בעיקר בסוחרי סמים ולא באנשים נורמטיביים, אשר מחפשים גרם או שניים לשימוש עצמי. אבל כדאי לדעת, שגם אלו יכולים לקבל זימון לחקירה משטרתית, וכדאי לזכור שמדיניות אי ההפללה עדיין לא על הפרק.

סביר להניח שאותם אנשים יקבלו אזהרה לפני פתיחת תיק פלילי, זאת בשל הרצון לחשוף את סוחרי הסמים הגדולים. אלא שאותם אנשים נורמטיביים לא באמת יכולים להפיל סוחרי סמים גדולים, מכיוון שהם רוכשים מסוחרים משניים בכמויות קטנות.

יש עתיד לטלגרם? 

אפליקציה זו הייתה אמורה להיות גן העדן של סוחרי הסמים; המקום שבו ניתן לעשות כסף קל, במהרה. ובכן, זה אכן היה נכון, אך לתקופה קצרה מאוד, עת שימשה האפליקציה למסחר בכמויות קטנות מאוד. אלא שהכמויות עלו, עוד סוחרים הצטרפו והמשטרה החליטה לקחת את העניינים לידיים.

כיום, היקף המסחר בטלגרם עדיין גדול, אך לא נראה שזה יישאר כך לאורך זמן. נראה שכל מי שמתקין את האפליקציה על המכשיר הסלולרי שלו מזלזל מעט ביכולותיה של המשטרה, שמעוניינת שהמסחר בסמים יישאר בטלגרם, מכיוון שכך היא בוחרת בעצמה את מי לעצור ואת מי לא.

נראה שסופה של טלגרם, כפי שאנו מכירים אותה כיום, יגיע. זה יקרה כשקו אדום ייחצה מבחינת המשטרה, כמו למשל שסמים יגיעו לבתי ספר או לקטינים באמצעות אפליקציה זו. נראה שבטווח הרחוק, אחרי חקירות ארוכות וממושכות, המשטרה תצליח לשים את ידיה על הסוחרים הגדולים וטלגרם תחזור למימדים הטבעיים שלה. אלא שסביר להניח שהמסחר בסמים באמצעות אפליקציות אנונימיות לא ייעצר שם. זוכרים את תופעת הנייס גאי? בכל פעם שהמשטרה הייתה מוציאה אותו מחוץ לחוק, היה מגיע סם סינטטי חדש ו״חוקי״, עד שגם הוא היה יוצא מחוץ לחוק, וכך זה היה חוזר חלילה.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: