בעידן הנוכחי מהווים אמצעים טכנולוגיים חלק בלתי נפרד מעולמם של מבוגרים, ובוודאי של קטינים. צעירים רבים מבלים שעות מול מחשבים, טלפונים חכמים וטאבלטים המחוברים לרשת האינטרנט, ובאמצעותם הם מבצעים פעולות שונות. חלק בלתי מבוטל מפעולות אלה קשור בפן החברתי, שהנו בולט וחשוב, במיוחד לבני נוער.

למרבה הצער, הפלטפורמה הזמינה והחופשית מהווה גם כר פורה עבור עבירות קטינים, כאשר הפוגעים עלולים לעמוד בפני הליכים משפטיים בלתי נעימים. יחד עם זאת, החוק מקפיד באופן מיוחד על זכויותיהם של קטינים ומעמיד לטובתם מספר תקנות, ערכאות והליכים במטרה לשקם אותם ולא לפגוע קשות בחייהם. על כן, במקרים אלו חשוב מאוד לפנות אל עו"ד פלילי לקטינים הבקיא ובעל ניסיון בתחום עבירות המחשב.

אילו עבירות מחשב מבצעים קטינים?

תוך כדי שימוש ברשת האינטרנט ובאמצעים טכנולוגיים כמו אפליקציות לשליחת הודעות (וואטסאפ, פייסבוק וכו') מתבצעות עבירות קטינים שונות, כדוגמת השמצה של קטינים אחרים, בריונות כנגד חלשים והטרדה מסוגים שונים שיכולה גם להיות בעלת אופי מיני.

כמו כן, לעתים נוקטים קטינים הפחדה כנגד בני גילם או כנגד מורים, מפיצים תמונות ופרטים אישיים של אחרים, מסיתים ומעליבים, כפי שאנו קוראים לצערנו מדי פעם בכותרות החדשות.

אחת הדוגמאות הבולטות והכואבות ביותר היא פרסום תמונות אינטימיות של אחרים אשר זוכות לתפוצה גדולה, ופוגעות קשות בקורבן. חשוב להבין כי במקרים רבים יתייחס החוק לפעולות אלה כאל עבירות פליליות, הגם שתחום עבירות המחשב והרשת אינו מוסדר עד תום.

בין היתר מדובר בעבירה על חוק איסור לשון הרע, החוק להגנת הפרטיות, החוק למניעת הטרדה מינית ואיסור הפרסום של תועבת קטינים. על כן, קטין שביצע פעולות אלו וגילו מעל 12 (הגיל המינימלי לאחריות פלילית) עלול בהחלט לעמוד בפני הליכים משפטיים, ויהיה זקוק לייצוג מטעם עו"ד פלילי לקטינים.

יחס שונה לקטינים

ראשית, חשוב להבין כי בית המשפט רואה בחומרה עבירות הנעשות באמצעות מחשב, שלא פעם מכוונות בעצמן כנגד קטינים שעליהם שואף המחוקק להגן באופן מיוחד. יחד עם זאת, השאיפה הבסיסית של בתי המשפט הנה לשקם את הקטין ולמנוע חזרה על מעשים אלו בעתיד, להבדיל מענישה קשה ומרתיעה יותר המאפיינת עבירות של בגירים.

על כן, לזכות הקטין עומדים הוראות ותקנות כמו חוק הנוער, המתייחסות לגורמים ספציפיים לקטינים. לדוגמא, במקרים רבים בית המשפט אינו מרשיע את הקטין בדבר העבירה אלא רק פוסק האם היא בוצעה על ידיו, וגם קיימות הוראות המגבילות את אפשרות המעצר, תקופתו והארכתו. בנוסף, קטינים נשפטים על פי רוב בערכאה מיוחדת – בית משפט לנוער, שם קיימת הקפדה יתרה על זכויותיהם.