באתר "מעריב" פורסם כי חמישה קטינים בני 17 הלומדים בתיכון בראשון לציון, נחקרו במשטרה בחשד שהשתמשו בסמים ותיווכו בסמים בין כותלי בית הספר שבו הם לומדים. החיפוש בביתם הוביל לתפיסת כמויות סמים קטנות ורכוש שנחשד כגנוב. במחלק הנוער במשטרת ראשל"צ התקבל מידע על חשד לסחר בסמים ושימוש בהם בתוך התיכון.

במשטרה חושדים כי סוחר סמים הפעיל סוכנים ומתווכים שמכרו סמים לחבריהם התלמידים ואף עישנו איתם יחד באזורים נסתרים בבית הספר. המידע הוביל את החוקרים לפשיטה בבתיהם של חמשת התלמידים החשודים, שנחקרו במשטרה. כמו כן, מקווים במשטרה להגיע לאדם שסיפק סמים למתווכים ובהם התלמידים, ושידל אותם לעסוק בכך בשטח בית הספר.

מעורבות המשטרה בבתי הספר

כעורך דין לנוער, אני נתקל במקרים לא מעטים של עבירות סמים ובמצב שנוצר כיום, הסמים נמצאים כמעט בכל מקום. חשוב לציין כי לבתי הספר אין כלים להתמודד עם תופעת הסמים והם למעשה אלו שמכניסים בדרך כלל את המשטרה לבית הספר, מפצירים בה לבצע מעצרים ותפיסת סמים. הדבר מוביל לתופעות מצערות, בהן שוטרים שנכנסים לכיתה ועוצרים את אחד התלמידים לעיני כולם. הדבר נעשה מתוך מחשבה שמעצר תלמיד ירתיע את השאר, אך ההשלכות בעייתיות.

כך למשל, במקרה שבו אני מייצג תלמיד בן 14 וחצי שחשוד בעבירות סמים, הגיעו שני שוטרים לכיתתו של התלמיד ועצרו אותו לעיני חבריו. ברור שאפשר היה לבצע את המעצר בצורה עדינה יותר ולא בידיעת כולם, מה שמכתים את הנער בעיני אחרים. כשמבצעים מעצר בפומבי, חבריו של התלמיד בטוחים כי הוא 'סוחר סמים'. ישנה מעין פירמידה של סחר בסמים, בראשה היו שני מבוגרים שיצרו קשר עם קטינים מבית הספר, מה שהביא לסחר בסמים בכמויות גדולות מאוד בקרב עשרות בני נוער.

האחראים למקרים החמורים יותר עצורים, ובמקרה של אלו שהחשד נגדם חמור פחות, כמו הנער שאני מייצג, עדיין לא הוגשו כתבי אישום. עם זאת, ההליכים הפליליים כנגדם החלו. הקטין שאני מייצג נמצא בטיפול פרטי של מטפלת בעלת רקע בתחום הסמים. כשיגיע כתב האישום או שלב השימוע לפני הגשת כתב אישום, ייעשה מאמץ לשכנע כי הוא מצוי בהליך שיקומי ובכך להימנע מהרשעה ומעונש. עם זאת, קיים חשש שגם אם יוותרו לו וחומרת העבירות תהיינה פחותות, הוא יתבקש להעיד נגד אנשים מבוגרים יותר בפירמידה. במקרה זה, קיים חשש של הנער ומשפחתו מפני מעשי נקמה.

על עבירות גידול סמים

החוק היבש עלול ליצור בעיות
החוק היבש עלול ליצור בעיות (graur codrin)

כיום גידול הסמים הוא נפוץ ואנשים עושים זאת לעתים קרובות בביתם. הבעייתיות היא שהחוק היבש לא מפריד בין גידול סמים לשימוש עצמי או גידול סמים לשם סחר. הדבר יוצר מצב שאנשים רבים עומדים לדין באשמת סחר בסמים. ברוב המקרים מדובר ברצון לעשן באופן יחידני או עם חברים מתוך שיקולי מחיר, ולא לסחור בסמים.

כאשר קטין נחשד או נאשם בעבירה מסוג זה, השיקול המרכזי והמועדף הוא שיקום הקטין. מנגד, בודקים אם קיים קשר בין הקטינים לעבריינים בכירים כדי לבדוק אם הקטין 'עובד' עבור הבגיר, כפי שנחשד במקרה של חמשת הנערים מראשל"צ. מהיכרותי את התחום בתור עורך דין פלילי לקטינים, יש כאלו שבוחרים להמשיך להשתמש בסמים ולבצע עבירות. במקרים אלו, שיקול ההרתעה גובר על שיקול השיקום. מבחינת הנער, הדבר נובע מחשיבה על הרגע ולא על העתיד, שכן עליו להתחייב להליך שיקום ארוך יחסית שנמשך למעלה משנה.

בעבירות סמים של קטינים שאינן גידול סם או ייבואו, אם לנאשמים אין עבר פלילי, סביר להניח שלא יהיה מאסר. לכן, במקרה של חמשת הנערים, יש לבדוק כל מקרה לגופו בהתאם לחומרת החשדות ועברם הפלילי של הקטינים. במקרים של גידול וסחר בסמים, הענישה עלולה להיות חמורה מאוד, מכיוון שכאמור, אין הבחנה בין גידול לשימוש עצמי או גידול לשם הפצה ומסחר.