חגיגה לנוער, סכנה לסביבה – על עבריינות קטינים בחופש הגדול

החופש הגדול נמצא בעיצומו בימים אלו ממש. רבבות תלמידים יצאו לחופשה ארוכה במיוחד. בה, מטבע הדברים, לא תמיד יש תעסוקה. פעמים רבות ימצאו עצמם הצעירים חסרי מעש, מחפשים אחר ריגושים, ותרים אחר דרכים "יצירתיות" להפגת השיעמום.

לא פעם "הפגת השיעמום" הזו, עשויה לבוא לידי ביטוי בעבריינות קטינים כזו או אחרת. בין אם זה הטרדת שכנים ברעש בלתי פוסק בשעות הלילה המאוחרות, ועד צריכת סמים קלים או/ו אלכוהול מתחת לגיל המותר. אלו כבר עבירות הנחשבות לחמורות, עליהם כבר נראה יתנו את הדין.

עבירות קטינים

במשטרה מודעים לעובדה שבחודשי הקיץ ישנה עלייה ניכרת באחוזי הפשיעה בקרב בני נוער. על כן משתדלים להגביר את הסיורים ואת אכיפת החוקים. סיטואציות שעשויות להיות מועדות לפורענות ניתן לאפיין לדוגמה בהתגודדות בגנים ציבוריים, שתיית אלכוהול וצריכת סמים. ניכרת עלייה בעבירות של שימוש ברכב ללא רישיון, נהיגה פרועה ומסוכנת, גנבות רכבים לאו דווקא במטרה לגנוב, אלא יותר על הגבול שבין מעשה קונדס לפשע. כמובן שבעקבות גנבת הרכבים תיתכן נסיעה פרועה בשטחים ציבוריים ובשטחים פתוחים, מה שהופך למטרד ולסכנה ממשית עבור ציבור המתרחצים והנופשים באותם אתרי טבע.

אם נתמקד בעבירות הכוללות אלכוהול וסמים, נוכל לצפות כי אותן עבירות (שהן חמורות מספיק כשלעצמן) לרוב יובילו לעבירות אף יותר חמורות. המחסומים מוסרים, היצרים האלימים הופכים משוחררים יותר, וקול ההיגיון מושלך הצידה. לכן עבירות אלו עשויות להסלים ולהוביל אף לרצח.

בעקבות כל האמור לעיל, ישנה הגברה של סיורים ופיקוח עירוני, במטרה לצמצם ולמזער את הנזק ככל האפשר. יחד עם זאת, כמובן שאין למשטרה את הפריבילגיה להציב השגחה קבועה לאורך כל שעות היום והלילה. כאשר הסיור יגיע אל מקום בו ישנה התגודדות כזו או אחרת של בני נוער, ונצפה כי אלכוהול מעורב במפגש, הבקבוקים יוחרמו וישפכו, וזאת במטרה למנוע את ה"שרפה" עוד לפני שהחלה.

אמנם במידה מסוימת ישנה מדיניות מקלה על צריכה עצמית של סמים קלים, אך מדיניות זו אינה תקפה לגביי קטינים. לכן ינקטו צעדים מחמירים כאשר נמצאים בזירה סמים ואלכוהול, וזאת במטרה לייצר הרתעה משמעותית. במידה ומדובר בעבירה ראשונה – אותו הקטין/קטינים אשר יתפסו בשעת מעשה יחוו את זרוע החוק, אך תהיה התחשבות מסוימת, אך עם זאת תהיינה בהחלט השלכות משמעותיות למעשים.

אולם אם מדובר בעבירות חוזרות ונשנות, על אותם קטינים/קטין לקחת בחשבון כי מידת הסבלנות תהיה קצרה בהרבה, ומרבית הסיכויים שיפתח תיק פלילי, והדבר אף יגיע להליכים משפטיים, שבסופם מרבית הסיכויים שימצא פתרון שיכלול עונש משמעותי. המשטרה אינה מקלה ראש בעבריינות חוזרת ונשנית בקרב קטינים.

מעצר, הבאה לחקירה, פתיחת תיק, שירות המבחן לנוער ואף העברה לחסות המדינה בפנימיות או מסגרות אחרות, הן רק חלק קטן משלל התרחישים שעשויים לקרות במידה וקטין מסתבך בשורה של עבירות מסוגים אלו.

הקיץ וחופשת הקיץ יכולים להיות מלאי הנאה, זמן לטעינה, לאנרגיות גבוהות, לבילויים עם חברים ולכיף. אבל הוא בהחלט יכול להיות גם כר פורה ומסוכן במיוחד להידרדרות לפשיעה, מעצרים, תיקים במשטרה, ולשינוי לרעה של החיים כפי שאתם מכירים אותם, לכן כדאי לקחת זאת בחשבון.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: