בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר ynet נכתב כי שלוש נערות תכננו לדקור ילדה מכיתתן באמצעות סכינים מחדר המורים וטשטוש טביעות אצבעות. כעת, כתב האישום נגד השלוש צפוי להיגנז והאישומים ייבחנו על ידי שירות המבחן לנוער. כל עורך דין פלילי לקטינים יוכל לומר לכם, כי מעורבות שירות המבחן בעבריינות נוער הנה גדולה ולו תפקיד מרכזי מאוד בהליכים פליליים הנוגעים לקטינים.

שירות מבחן הוא גוף מטעם משרד הרווחה, המשמש קטינים ובגירים שהואשמו בפלילים בתור גורם מטפל, משקם ומאבחן. תסקיר שירות המבחן מבוצע לרוב על ידי עובד סוציאלי ונועד לבחון נסיבות ומאפיינים שיקלו בעונשו של חשוד או נאשם בפלילים, ויאפיינו את דרכי טיפולו, ענישתו ושיקומו. חוות דעת זו מתבססת על הערכת מצב בעזרת שיחות עם הקטין או הבגיר ושיחות עם בני משפחתו ועם רשויות שונות שהיו עמם בקשר כמו בית ספר, רופאים, ביטוח לאומי, צבא, משרד הרווחה או מעביד. אמצעים וגורמים אלו מספקים מידע על מצבו של החשוד או הנאשם מבחינה נפשית, בריאותית, כלכלית, חברתית ותעסוקתית, וכל מידע פרטני אחר שישפיע על החלטת בית המשפט.

תסקיר שירות מבחן עבור בגירים

תסקיר שירות מבחן בגירים נערך על ידי עובד בשירות המבחן למבוגרים, והוא אינו בגדר חובה מלבד מקרים בהם לבגיר עדיין לא מלאו 21 שנים בעת שביצע את העבירה המיוחסת לו. השירות ניתן בהמלצת בית המשפט, לרוב בהתאם לבקשת הבגיר או עורך דין פלילי מטעמו, ונועד לספק חוות דעת ותסקירים לבגירים שנפתח נגדם תיק פלילי. זאת, בעקבות המלצה של משטרת ישראל, בית משפט או הפרקליטות. כמו כן, תסקירים אלו מבוצעים במטרה לשנות מקום או תנאי מעצר של בגיר, וכן בהמלצת היועץ המשפטי לממשלה מהווים כלי המסייע בגיבוש עמדה עבור הליכים פליליים ואפשרות לעכבם.

תסקיר שירות מבחן עבור קטינים

שלא כמו עבור בגירים, תסקיר שירות מבחן לקטינים הנו חובה בחוק עבור כל מי שנחשב קטין הנאשם בפלילים. את התסקיר יש להציג בבית המשפט, והוא נערך על ידי מפקח בשירות מבחן נוער וילדים עבור חשודים בדבר עבירה וקטינים שכבר הוגש כנגדם כתב אישום פלילי. שירותים אלו יסופקו על פי צו של בית משפט, או עבור קטינים שהועברו להליך ט.מ. בגין עבירות סמים. יש לציין כי מעבר לשירות המיועד גם למבוגרים, תסקירי השירות לקטינים נועדו למטרות נוספות כמו איסוף ראיות מקטינים, וכן עבור מסירת דו"חות ללשכת הגיוס לצה"ל עבור מועמדים קטינים. כל עו"ד פלילי לקטינים יוכל לומר לכם כי חוות הדעת של שירות המבחן והמלצתו, נחשבות מאוד ולרוב נלקחות בחשבון בבית המשפט לנוער.