לפני מספר חודשים נסקרה בהרחבה פרשת תמונות העירום של מורה שהפיצו תלמידיה. המשטרה האשימה את התלמידים בהפצת תמונות אינטימיות, אך בסופו של דבר, היא שוקלת לסגור את התיק הפלילי כנגד הקטינים החשודים בהפצת התמונות, כפי שפורסם ב-mynet. תיק החקירה צפוי להיסגר, משום שבשלב זה המשטרה לא מצליחה להוכיח כוונת זדון במעשי התלמידים. אם אכן סגירת התיק תתרחש, יהיה מדובר במקרה נוסף מני רבים, שבו תיק פלילי לקטין נסגר.

תיק פלילי העומד כנגד קטין עלול להיות בעל השלכות קשות עבורו בהווה ובעתיד. ההשלכות מתבטאות במיוחד בתחום הרגשי ובתדמית העצמית של הקטין ושל בני משפחתו, בתפיסת הסביבה אותו, באופציות הגיוס לצה"ל ובאפשרויות תעסוקה שייסגרו בפניו בעתיד. גם רשויות החוק מודעות להשלכות אלה ומנסות למזער את הנזק על ידי טיפול, שיקום וחינוך ופחות באמצעות התמקדות בענישה. כפועל יוצא מכך, במרבית המקרים סגירת תיק פלילי לקטין הנה אפשרית, באמצעות הליך שיש לגבותו בסיוע מקצועי של עורך דין פלילי לקטינים.

מתי ובפני מי ניתן לבקש סגירת תיק פלילי לקטין?

סגירת תיק פלילי לקטין ניתנת לביצוע בכל שלבי העמדתו לדין, על ידי המשטרה, רשויות התביעה או בית הדין עצמו. יחד עם זאת, במרבית המקרים השאיפה היא לסגור את התיק עוד בטרם הגעתו לבית המשפט. מאמצים אלו מתחילים כבר בחקירות המשטרה ונמשכים בשימוע לו זכאי כל קטין שכנגדו מוגש כתב אישום. כמו כן, ניתן לפעול לביטול ועיכוב ההליכים המשפטיים, ולפנות לגורמים משפטיים שונים כמו תובע של המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, או פרקליטות המדינה. הבחירה בגורם שאליו פונים משתנה בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה.

סיבות לסגירת תיק פלילי לקטין

קיימות סיבות רבות שבגינן ניתן לסגור תיק פלילי לקטין. ראשית, קיימות נסיבות התקפות לכלל הציבור כמו חוסר ראיות, חוסר אשמה או חוסר עניין לציבור. יחד עם זאת, מחיקת רישום התיק הפלילי יכולה להיות רק בגין חוסר אשמה, ובמקרים רבים ניתן לבקש להחליפו בטיעון האחר שבגינו נסגר התיק. מעבר לכך, קיימים שיקולים רבים שמשפיעים על סגירת תיק פלילי לקטין, וכל מקרה נבדק לגופו. שיקולים אלו עשויים להיות בין היתר מעידה חד פעמית של הקטין, גיל צעיר, מצב אישי ובריאותי של הקטין ובני משפחתו, הזמן שעבר ממועד העבירה ונסיבות המקלות בחומרתה. עו"ד פלילי לקטינים יוכל לסייע לכם, במידת הצורך, כדי להגדיל את הסיכויים לסגירת התיק.

הימנעות מפתיחת תיק פלילי

חשוב לדעת שקיימת אפשרות שלא להגיע כלל לפתיחת רישום ותיק פלילי עבור קטינים, בגין עבירות המוגדרות כעוון או חטא שדינן אינו עולה על 3 שנות מאסר. זאת, בנוסף להיותם של החשודים קטינים שאין נגדם רישומים פליליים אחרים, ואשר שיתפו פעולה באופן מלא עם המשטרה, הודו במעשיהם והביעו חרטה מלאה. במקרים אלו, קצין המשטרה יכול להמליץ על העברת הקטין למסלול שיקומי המכונה ט.מ – טיפול מותנה. גישה זו תמנע את פתיחת התיק ואת הרישום הפלילי במשטרה.