כאשר המשטרה מטפלת בתיק פלילי וחוקרת חשדות, עליה להבחין בין דרך הפעולה בעבריינים בגירים לבין קטינים. כעו"ד פלילי לקטינים, אני נתקל לא פעם באסטרטגיית פעולה בעייתית של המשטרה, שעלולה לפגוע בהליך הפלילי כולו ובמיוחד במעורבים בו. בעיניי, על המשטרה לשים דגש בכל הנוגע לרגישות כאשר מדובר בבני נוער החשודים בביצוע עבירות פליליות.

התנהלות המשטרה קריטית בכל הנוגע לקטינים – אלו לומדים במסגרות חינוכיות, בעלי חברים רבים, וכל שינוי שמתרחש באורח חייהם ונחשף לעיני כל עלול להשפיע עליהם לרעה ולגרום לנידוי חברתי, לבושה ולערעור ביטחונם העצמי.

מקרה שממחיש את בעיית הרגישות

במקרה שבו אני מטפל, מדובר במספר עבירות סמים שבוצעו על ידי בני נוער מחטיבת ביניים באזור השפלה. קצין הנוער במשטרה הציע להוריו של קטין שאני מייצג שלא להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי לקטינים. הקצין הבטיח להם שאם הקטין ייקח אחריות מלאה על מעשיו ויספר על כל חלקו בפרשה, המשטרה תתחשב בכך ותבחר בהליך טיפולי על ידי שירות המבחן, ולא בהגשת כתב אישום.

ההורים סמכו על חוות דעתו של הקצין ובחקירת המשטרה, הקטין סירב לפגוש עו"ד פלילי. הקטין הנחקר הודה בצורה מלאה במעשים שיוחסו לו, אך בנוסף לכך הוא מסר את שמותיהם של חבריו לספסל הלימודים שהיו מעורבים בפרשה. בעקבות דבריו בחקירה, שוחרר הקטין באופן מיידי למעצר בית.

עם זאת, כשהוא סיים את מעצר הבית, ספג הקטין איומים ואלימות מצד חבריו ללימודים, שידעו כי הוא הלשין עליהם. מלבד העניין החברתי הבעייתי שנוצר, ישנה גם סוגיה משפטית בכך שהקטין ספג איומים. בימים האחרונים התברר כי אחד הקטינים שאיים על הקטין שאני מייצג, נשא על גופו אולר בבית הספר. המצב שנוצר אבסורדי – הקטין חושש מהגעה לבית הספר, מתוך חשש לשלומו. הסיטואציה הזו הייתה נחסכת מהקטין אם הוא היה נעזר בשירותיו של עורך דין פלילי לקטינים בשלב ראשוני – וכך לא היה מוסר את שמותיהם של חבריו.

בשל התנהלות החקירה, הקטין מתמודד עם מציאות שבה הוא לא יכול לחזור לספסל הלימודים וההורים מפחדים להוציאו מהבית בשל האלימות והאיומים שאליהם הוא חשוף. זו דוגמא לכך שהמשטרה קראה את התמונה בצורה שגויה. זאת ועוד, המשטרה לקחה את הנער לחקירה משטח בית הספר – לעיני תלמידים אחרים, והדבר מטבע הדברים יצר גל שמועות והפך לשיחת היום בבית הספר. התנהלות זו של המשטרה פוגעת בדיסקרטיות החקירה, בשמו ובכבודו של הנער החשוד ועלולה להוות איום על חייו. טוב הייתה עושה המשטרה לו הייתה לוקחת את הנער לחקירה בצורה דיסקרטית ולא בשעת לימודים.

הסתבכות נוספת בפרשה נוגעת לשיבוש הליכי חקירה אפשרי. במהלך חקירתו, הוביל הקטין שאני מייצג את השוטרים לשדה הגידול של הסמים. אחד הנערים האחרים שמעורב בפרשה שהפכה לידועה בבית הספר, ביצע לכאורה שיבוש בהליכי חקירה כשדאג להוציא את השתילים מהשדה, בניסיון לטשטש עקבות.

לסיכום

פרשה זו החלה ממידע מודיעיני שלהערכתי הגיע מבית הספר – אך לאור חוסר הרגישות שהפגינה המשטרה, היא יצאה מכלל שליטה. בנוסף, אם האב היה פונה לייעוץ מטעם עו"ד פלילי לקטינים לייעוץ לפני החקירה, סביר מאוד להניח כי המצב כיום היה שונה. אחת הנקודות שחשוב מאוד להדגיש במצבים אלו, הוא לא למסור שמות של מעורבים אחרים בפרשה.