לפני מספר שבועות כתבתי כאן על הרגישות שהמשטרה צריכה להפגין בטיפול בקטינים. המקרה שהעליתי דיבר על עבירות סמים שבוצעו על ידי בני נוער. החשוד שאני ייצגתי, לא היה לבד – הוריו היו חלק מרכזי מאוד בהליך המעצר ואף קיבלו את ההחלטה לא לפגוש עו"ד פלילי, בהמלצת המשטרה, החלטה שהתבררה מאוחר יותר כבעייתית, לאור ההשלכות החברתיות על בנם.

על כל פנים, להורים יש חשיבות מכרעת בהליך הפלילי של קטין ומעורבותם נחוצה על מנת לתרום לתוצאה טובה של ההליך הפלילי. בדרך כלל, בית המשפט לנוער וכל הגורמים המעורבים בנושא מתרשמים לטובה מקטין אשר הוריו לוקחים חלק פעיל ומעורבים בנושא. מעורבות ההורים בהליך הפלילי מסייעת לקטין להתמודד עם ההליך המורכב ועם סערת הרגשות ותחושותיו, ולכן חשוב כי ההורים לא יאשימו את עצמם או את הקטין וכמו כן לא יחבקו "חיבוק דב" ויגוננו יתר על המידה על הקטין.

יש לציין כי בית המשפט עלול להגיע למסקנה כי עליו למצות את הדין עם הקטין ולהכווין אותו במקום הוריו. לכן, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי לקטינים שתפקידו למזער נזקים ולסייע לקטין ולהוריו להשיג את התוצאה הטובה ביותר האפשרית.

ליווי משפטי צמוד

סעיף 19 לחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א 1971 קובע את מעמד הורי הקטין בפני בית המשפט לנוער. לפי החוק, בית המשפט לנוער חייב להזמין את הורי הקטין לדיון, אלא אם החליט מסיבות מיוחדות שלא לפעול כך. חשוב לדעת כי בית המשפט רשאי לכפות את נוכחות ההורים בדיון. במהלך הדיון זכאים הורי הקטין לחקור עדים, להגיש בקשות במקום הקטין או יחד איתו ולהשמיע טענות על מנת להשפיע על החלטת בית המשפט והגורמים המעורבים. עו"ד פלילי לקטינים מכיר את ההליך הפלילי לקטינים ואת דרכי הפעולה והחשיבה של המערכת המשפטית, ולכן חשוב לקבל ייעוץ משפטי וייצוג מקצועי בפני בית המשפט ושאר הגורמים המעורבים במקרה.

נוכחות הורים בחדר החקירות

משטרת ישראל קבעה כי יש לאפשר נוכחות להורי הקטין בזמן החקירות כאשר יש להבחין בין חקירת קטין עד גיל 14 וחקירת קטין מעל גיל 14. התיקון לחוק הנוער קובע כי יש לקטין זכות להיחקר במשטרה בנוכחות הורה או קרוב אחר כל עוד אין בכך סיכון לסיכול או לשיבוש החקירה. מעורבות ההורים בחקירה חשובה, אך חשוב מכך לפנות לשירות של עורך דין פלילי לקטינים. עורך הדין יבצע מאמצים לשמור על זכויות הקטין והגינות החקירה, במהלכה הקטין נמצא תחת לחץ רב ועלול לגרום נזק לעצמו, וכן ללחוץ על המשטרה לסגור את התיק או לבטל את כתב האישום.

עו"ד פלילי לקטינים דואג לשמור על זכויות הקטין ומבטיח את הגינות החקירה והלחצים המופעלים על הקטין. כמו כן, תפקידו לייעץ וללוות את הקטין ואת הוריו המעורבים בהליך הפלילי ולהסביר על נחיצות מעורבותם זו, כדי להשיג תוצאות טובות ולמזער נזקים לעתידו של הקטין.