במציאות שבה אנו חיים, אנו שומעים על מעצר קטינים פעמים רבות בכותרות החדשות. כך למשל, לאחרונה נעצר קטין בן 17 החשוד באונס של נערה בת 15 מרחובות בחג הסוכות, לאחר שזו יצאה לטיול באופניה. לאחר שמעצרו הוארך בשלושה ימים, הוא שוחרר ונוקה מכל חשד. המשטרה עצרה קטין אחר החשוד במעשה שסיפר לשוטרים על השתלשלות האירועים, כפי שתואר בכתבה בחדשות 2. בשני המעצרים, מדובר בקטינים.

רבים בקרב הציבור הרחב לא יודעים זאת, אך ישנו הבדל מהותי בין האופן שבו מתנהל ההליך הפלילי בעניינם של קטינים לבין האופן שבו מתנהל ההליך הפלילי בעניינם של בגירים.

השוני בא לידי ביטוי בכל אחד ואחד מהשלבים של ההליך הפלילי, החל משלב המעצר ועד לשלבי המשפט והענישה. נתמקד כעת בזכויות של חשודים קטינים בשעת המעצר. נציין כי בכל מקרה שבו קטין זומן לחקירה, ישנה חשיבות עליונה ליצור קשר באופן מיידי עם עורך דין פלילי לקטינים וזאת כיוון שהוא נחשב למי שמכיר את רזי החוק מאחור ומלפנים ומסוגל לדאוג לכך שהקטין יזכה לקבלת כל הזכויות המגיעות לו על פי חוק.

הזכויות המיוחדות השמורות לקטינים בזמן המעצר

בניגוד למעצר של בגירים, חל איסור מוחלט לעצור את הקטין במקום העבודה שלו, בבית הספר בו הוא לומד או בכל מקום שמשמש כמקום מפגש לבני נוער. בכל מקרה יש לבצע את המעצר אך ורק בשעות היום, כל עוד הדבר לא מחבל בחקירה, וכמו כן ולהימנע ממעצר שעלול לעורר את תשומת הלב של הסביבה.

כפי שציינו בעבר, כבר נתקלנו במקרים שבהם המשטרה נהגה בחוסר רגישות והדבר הוביל להשלכות בעייתיות מאוד מצד הקטינים – כמו חרם, התנכלויות אלימות מצד תלמידים אחרים בבית הספר ועוד. לכן, ישנה חשיבות עליונה להתנהלות המשטרה במקרים אלו ולרגישות הנדרשת.

את הקטין אין לכבול, אלא אם כן מדובר במקרה חריג ביותר. אין להוביל את הקטין באותו הרכב יחד עם עצור שאינו קטין ובנוסף לכך, את הקטין יש להוביל לחקירה ברכב משטרתי עם לוחיות אזרחיות ולא ברכב שבו לוחיות השייכות למשטרה. באופן דומה, את המעצר היזום יבצע עובד נוער כשהוא לבוש בבגדים אזרחיים.

עורך דין פלילי לפני הכל

כל הזכויות המיוחדות שתיארנו כאן ועוד רבות אחרות שמורות לקטינים שנעצרים לחקירה. האם הזכויות האלה ויתר הזכויות נשמרות בכל מעצר? התשובה היא לא – וזאת מכיוון שלא תמיד הקטין ו/או הוריו טורחים להיעזר בסיוע משפטי מקצועי של עורך דין פלילי לקטינים.

לצערנו, חלק מהשוטרים לא מקפידים על שמירת הזכויות של קטינים ובעקבות כך זכויותיהם של הקטינים העצורים נרמסות. אם זומנתם לחקירה או אם ילידכם זומנו לחקירה, עשו את הדבר הנכון – צרו קשר עם עו"ד פלילי לקטינים ויפה שעה אחת קודם. רק כך תוכלו להבטיח שכל הזכויות הקבועות בחוק תישמרנה.