הליכים פליליים יכולים להיות חוויה קשה וטראומתית כלפי כל מי שחווה אותה, ובפרט כשמדובר בקטינים, שהרבה פעמים נמצאים במצב הזה עקב מעידה חד פעמית. החוק מבדיל בין ילדים, קטינים ובגירים, ויש לעמוד על ההבדלים האלו, להם השלכות בכל הנוגע להליכים הפליליים. גיל החשוד או הנאשם משמעותי בבואנו לבחור עורך דין פלילי. אם מדובר בעבירה שבה חשוד קטין, ההעדפה כמובן תהא שכירת שירותיו של עורך דין פלילי לקטינים.

"קטין" הנו מי שטרם הגיע לגיל 18, כאשר "ילד" הוא מי שעוד לא הגיע לגיל 14. עם זאת, כבר מגיל 12 ישנה אחריות פלילית על הקטינים, כלומר, הם נושאים באחריות למעשיהם ויודעים להבחין בין ההגדרות "טוב ורע".

המקרים שבהם הקטין יעוכב

עיכוב קטינים לחקירה על ידי שוטר ייעשה במקרה של חשד סביר של השוטר לביצוע עבירה על ידי הקטין, או אם היא עומדת להתבצע על ידו, או במקרה שהוא היה עד לכך. זמן קצר ממועד העיכוב, על השוטר למלא דו"ח עיכוב, ואם לא יעשה כן – סמכות המעצר מופקעת. עיכוב קטין לחקירה יכול להתבצע לשלוש שעות בלבד, ולשלוש שעות נוספות, אם ניתן לו אישור מיוחד. בתום שש שעות העיכוב המורשות, ישנו שחרור מיידי מהעיכוב, אלא אם כן ניתן צו מעצר. אם ישנו מעצר, בתוך 24 שעות יש להודיע על כך לקרוב של הקטין, או בתוך 12 שעות, אם מדובר ב"ילד", קרי – עד גיל 14.

אנו שומעים על קטינים המעוכבים לחקירה באופן תדיר באמצעי התקשורת – כך למשל, עוכבו לחקירה לאחרונה שלושה נערים בני 14-16 החשודים שניהלו קרבות כלבים באזור הגליל המערבי.

אם מתבצעת חקירה, ישנה זכות שתיקה. כאשר מדובר בקטין, יש חובה להביא את הוריו של הקטין אם הוא חשוד או עד בעבירה שהתבצעה או עומדת להתבצע. כמובן, שלפני החקירה יש לקטין ולהוריו זכות מלאה להתייעץ עם עורך דין פלילי לקטינים, ובכל מקרה החקירה תיעשה בהתחשבות מרבית בגילו ובבגרותו הנפשית של הקטין. כמו כן, תיערך החקירה תמיד על ידי חוקר נוער, מתוך הבנה כי חקירת נוער צריכה להתבצע ברגישות מקסימלית.

המשמעות הגדולה של בחירת עו"ד פלילי

ייצוג קטינים הנו נושא רגיש שדורש הבנה מצוינת בתחום הפלילים, ועל כן ברגע שישנו חשד לביצוע עבירות פליליות, רצוי ליצור קשר מיידי עם עורך דין פלילי לקטינים הבקיא בנושאים אלו ויכול לעזור במקרה של עגמת נפש שבהחלט עלולה להתרחש. ייצוג קטינים בהחלט עשוי למנוע הרבה בעיות עוד לפני שהן צצות, ולא פחות חשוב מכך – לשמור על הכבוד והזכויות המקסימליות של הקטין.