עו"ד שגיא זני - עבירות מין ברשת

הקורונה הובילה לעלייה של עבירות מין באיטנרנט

בשנה האחרונה אנו עדים לעלייה גדולה במספר ההטרדות המיניות ועבירות המין במרחב הווירטואלי, באמצעות הרשתות החברתיות, אפליקציות להעברת מסרים, אתרי הכרויות וכן הלאה. לפי נתונים שפורסמו לאחרונה בתקשורת, ניתן היה לראות כי בשנה החולפת נמדדה עלייה מאוד גדולה במספר של עבירות מין ברשת, מ- 587 תיקים בשנת 2019, ל- 924 תיקים בשנת 2020 – בסך הכל עלייה של כ-57%.

לצד העלייה בעבירות המין ברשת, נרשמה ירידה של מקרי האונס. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא תקופת הקורונה, אשר הובילה לזה שאנשים שהו בביתם במהלך רוב התקופה, ומטרידנים ועברייני מין פעלו יותר באינטרנט ובמרחב הווירטואלי ופחות במרחב הפיזי, בשל הסגרים וההגבלות. אך תופעה נוספת שהפכה לנפוצה יותר בתקופת הקורונה היא עבירות מין ואלימות במשפחה. גורמים כמו קריסת המערך הסוציאלי, קריסת מערך החינוך והסגרים הממושכים, הובילו ליותר עבירות אינוס במשפחה ואלימות במשפחה.

פעילות האכיפה של עבירות מין במרחב הוירטואלי ובתא המשפחתי

בזירת ההטרדות המיניות ברשת המשטרה אוכפת בחוזקה נגד תופעת הפדופיליה. המשטרה נמצאת בצ'אטים, באתרים ובאפליקציות, פועלת על מנת להגן על המרחב הזה באמצעות סוכנים המתחזים לקטינים ומפתים פדופילים, הפעלת מערך לקבלת תלונות, אכיפה מוגברת וכו'. לצד הפעילויות של המשטרה, אנחנו רואים גם פעילות אזרחית להגנה על המרחב הווירטואלי מפני פדופילים. הדוגמה הבולטת ביותר לכך אולי, היא פעילותו של אבי דוביצקי המוכר בכינויו 'צייד הפדופילים', אשר מאתר וחושף פדופילים באינטרנט, ונעזר במתנדבים נוספים מאזורים שונים ברחבי הארץ.

התחום האפור יותר והקשה יותר לאכיפה, שהמשטרה עדיין לא מצליחה להתמודד איתו בצורה מספקת, זו תופעת ההטרדות המיניות של קטינים כלפי קטינים אחרים. בעקבות תקופת הקורונה המון צעירים הורמונליים משתמשים במרחב הווירטואלי על מנת ליצור קשר מיני, המון בחורים צעירים שולחים הודעות מיניות לנערות צעירות, משדלים לזנות, ושולחים סרטונים בעלי תוכן מיני, לעתים אף לילדות שעדיין אינן בנות 14 (הסכמה לפני גיל 14 אינה רלוונטית).

קיים קושי אמיתי בלפקח ולאכוף את עבירות המין של קטינים כלפי קטינים אחרים משתי סיבות עיקריות. ראשית, הקשר לרוב מתחיל בתור קשר שהוא חוקי לגמרי, ורק לאחר תקופה מסוימת גולש לעבירות מיניות והטרדות ברשת. שנית, אחוז הדיווח של עבירות מין של קטינים כלפי קטינים, נמוך בהרבה מאשר אחוז הדיווח באוכלוסייה המבוגרת ומאחוז הדיווח של עבירות מין של מבוגרים כלפי קטינים.

בנוסף, בהתייחס לעבירות מין ואלימות במשפחה, האכיפה גם כאן היא אינה מספקת. אם בעבר צעירים היו הולכים לבית הספר וחלק מההטרדות היו מתגלות על ידי היועצות בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים, הרי שבמהלך הקורונה גם המערך החינוכי לא תפקד ופעל כמעט לגמרי מרחוק (באמצעות שיעורי זום וכדומה). בתקופת המשבר, לרוב הקורבנות של עבירות מין במשפחה לא הייתה אוזן קשבת – היות שגם המערך החינוכי וגם המערך הסוציאלי לא תפקדו כראוי ובשגרה מלאה, לאור הנסיבות.

שגיא זני - עו"ד פלילי - ייצוג קטינים

לסיכום: למה לצפות בהמשך 2021?

יתכן ובשנת 2021 אנו נראה עלייה גדולה מאוד בדיווחים של עבירות מין ואלימות במשפחה, שהתרחשו במהלך תקופת הקורונה, ברגע שמערך החינוך והמערך הסוציאלי יחזרו לתפקד כראוי. כמו כן, אם אכן תתבצע חזרה לשגרה יתכן ותהיה ירידה בתופעה של עבירות מין ברשת, אך יכול מאוד להיות שתהיה עלייה של מקרי אונס לרמה שהייתה בשנת 2019, כאשר מועדונים, ברים, מקומות בילוי יחזרו לפעול.

היות ועבור צעירים, האינטרנט הפך למקום לגיטמי להודעות מיניות – חייב לקדם מערך הסברה וחינוך לעצירת התופעה של הטרדות מיניות ברשת. ההסברה צריכה להיעשות בבתי הספר על ידי רשויות החינוך והן על ידי ההמערך סוציאלי. כמובן שקיים גם צורך שהרשתות החברתיות יעשו כל מה שניתן על מנת למנוע את התופעה ויקחו תלונות ברצינות רבה.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים