באתר חדשות 2 דווח בחודש האחרון על מעצר חיילים בחשד לסחר ולשימוש בסמים. כתבי אישום הוגשו נגד שבעה מהמעורבים – ובהם גם חיילים וחיילות בודדים. החשד הוא שמספר חיילות תיווכו בעסקאות סמים ומכרו חשיש לחיילות אחרות. על אחד החיילים המעורבים בפרשה שהנו חייל בודד, נגזרו 38 ימי מאסר והוא הורד לדרגה הנמוכה ביותר בצה"ל – טוראי. כמו כן, מספר חיילות נאשמות שהשתמשו בסמים ובהם בקוקאין. החשד נגדן הוא שהן השתמשו בסמים בבית החייל ברמת גן ובמקומות נוספים.

מקרה זה הנו דוגמא לעבירות סמים המבוצעות על ידי חיילים – ומניסיון משרדנו, מדובר במקרים רבים. בחינה מעמיקה של היחס שמגלה צה"ל כלפי עבירות סמים מעלה תמונת מצב לא קלה. צה"ל מגלה אפס סבלנות כלפי חיילים שהורשעו בביצוע עבירות סמים, הענישה של חיילים אלו מחמירה בצורה בלתי רגילה בהשוואה לעונשים המוטלים על אזרחים שנמצאו אשמים בעבירות דומות ובנוסף לכך, יש שיתארו את הגישה של צה"ל בנוגע לעברייני הסמים המשרתים בצבא כ"אטימות".

לרוע המזל, חיילים רבים שנתפסו כשהם מבצעים עבירות סמים לא טורחים ליצור קשר עם עורך דין לחיילים וזאת משום שהם מאמינים שבדומה לחבריהם האזרחים, העבירות לא יובילו לרישום פלילי. מדובר בטעות גורפת שמקורה בחוסר ידע בנוגע למדיניות צה"ל בתחום עבירות הסמים.

אפליה בגין שירות

בניגוד לדעה השגויה והרווחת, כל עורך דין לחיילים יוכל לומר לכם שלא זו בלבד שג'וינט אחד יכול להוביל לרישום פלילי, אלא שאותו ג'וינט יכול להוביל גם לשלילת רישיון הנהיגה הצבאי ולשלילת רישיון הנהיגה האזרחי, לעונש מאסר, להורדה בדרגה, לשיבוץ מחדש, להורדת הסיווג הביטחוני ועוד. כל זאת מבלי לדבר על ההשלכות של ההרשעה בפלילים על חיי האזרחות (חוסר יכולת לבקר במדינות מסוימות, חוסר יכולת להוציא רישיון לנשק אישי, אי קבלת רישיון לעסוק במקצועות מסוימים ועוד).

בג"צ מתח לאחרונה ביקורת חריפה על כך שהצבא מתעקש לנהל מדיניות חסרת פשרות בתחום צריכת הסמים. לפי הביקורת, בזמן שמשתמטים רבים נהנים מעישון סמים ללא פחד רב מההשלכות של פעולותיהם, החיילים המשרתים בצה"ל סובלים מנזק רב ואף הרה גורל לעתידם כאשר הם מבצעים את אותן העבירות בדיוק.

החשיבות של פנייה לעורך דין פלילי

מעבר לכך שישנה חשיבות עליונה ליצור קשר עם עורך דין פלילי לחיילים על מנת שייצג את החייל מול בית הדין הצבאי ומול מצ"ח, הרי שחשוב ביותר ליצור קשר עם עו"ד פלילי על מנת להבטיח כי כל הזכויות הבסיסיות תישמרנה במהלך ההליך הפלילי, החל משלב המעצר, דרך שלב החקירה וכלה בשלב השיפוט והענישה.

רק עו"ד פלילי שמתמחה בטיפול בחיילים יכול להביא להוצאת הצדק האור, לדאוג לאיזון של הענישה ולהגן על החייל מעיוות הצדק ומאי שמירת זכויותיו הבסיסיות כחייל המשרת בצה"ל.