מעצר בית

עורך דין לנוער: הבעיה עם מעצרי בית ממושכים לקטינים

כעורך דין פלילי המתמחה בתיקים הנוגעים לקטינים ולבני נוער ועובד באופן שוטף מול שירות המבחן לנוער, חשוב להציב זרקור על התפקיד המכריע של גוף זה בהשפעה על ההליך המשפטי. בתוך מערכת זו קיים נושא משמעותי הדורש תשומת לב מעמיקה – מעצרי הבית הממושכים המוטלים על קטינים.

החשש העיקרי נובע מהנוהג להטיל על קטינים תקופות ממושכות של מעצר בית. חוק הנוער, בהוראותיו הנוגעות למעצר, שואף למזער את ההשפעה על קטינים, מתוך הכרה בנזק הכרוך בכליאה. אמנם הפחתת המעצרים מאחורי סורג ובריח היא מגמה חיובית, אך ההסתמכות הגוברת על מעצרי בית ממושכים גורמת למגוון בעיות.

סיר לחץ ביתי

מעצרי בית, על אף שלכאורה הם פחות חמורים ממעצר במתקן כליאה, מוכיחים לעיתים קרובות כי הם פוגעים ברצף החינוכי של הקטין, בסטטוס החברתי שלו ובהתפתחותו המוסרית. יתרה מכך, היישום המעשי של מעצר בית ממושך מציב אתגרים משמעותיים, הדורשים השגחה מתמדת של ההורים או של קרובים אחרים. נשאלת שאלה קריטית: האם ניתן לצפות ממי שנכשל בפיקוח על הקטין לפני התרחשות האירוע לספק פיקוח הולם במהלך תקופה של לחץ גובר או מעצר בית ממושך?

בטיפול בתיקי נוער, בית המשפט ושירות המבחן מגלים במקרים לא מעטים נטייה להתמהמה, דבר המונע תוכניות טיפול יעילות. מעורבות מיידית של בית הספר נדחית לרוב לשלב השני, דבר התורם למצבים בהם הקטין נותר ללא עיסוק משמעותי בחינוך, מה שהופך את מעצר הבית לחסר מטרה. מציאת מפקחים מתאימים הינה מכשול נוסף, שכן סמכות הורית עשויה להישלל בהתבסס על ההנחה שהם אינם מסוגלים לפקח על הקטין.

דרוש שיתוף פעולה של ההורים

כמו כן, העומס מכביד על המערכת במספר הולך וגדל של מעצרי בית. הדבר מעורר ספקות מאחר שהערכת מסוכנותו של הקטין אינה נבחנת באופן עקבי. גם בעבירות חמורות כמו סחר בסמים, יש לתת עדיפות לשילוב הקטין בפעילות התנדבותית, שיחות ותוכנית לימודים סדורה כחלק מתהליך השיקום.

הגישה הטיפולית, המשלבת את הקטין בפעילויות ובלימודים, צריכה להתרחב ולהקיף את כל משק הבית. הכרה של היכולת ההורית עשויה לטפח מערכת יחסים שיתופית בין הורים לקטינים ולהקל על הליך השיקום. על ידי שיתוף ההורים כמשתתפים פעילים וכמפקחים פוטנציאליים, שירות המבחן יכול לנצל את הדינמיקה המשפחתית כדי להקל על תהליך השיקום.

סיכום

כעורך דין פלילי לקטינים, אני עד ממקור ראשון להשפעה של שירות המבחן. במקרים רבים שיתוף הפעולה בין שירות המבחן לנוער לבין בתי ספר לוקה בחסר ופוגע בסופו של דבר בקטין שמנסה להשתקם אבל בפועל נופל בין הכסאות, גם בנושא של מעצרי בית ממושכים. יש לגופים אלו את היכולת להשתפר ולשנות סדרי עולם, כך שטובת הקטין תעמוד לנגד עיניהם.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי לקטינים?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים