הדור הצעיר של ימינו גדל לצד אמצעים טכנולוגיים שונים המלווים אותו מגיל אפס. מדובר באמצעים כדוגמת רשת האינטרנט, הסמארטפונים או הטאבלטים, בהם ילדים ובני נוער שולטים באופן מלא ואשר מהווים חלק משמעותי בשגרת יומם. לצד היבטים חיוביים של הטכנולוגיות החדשות, אמצעים לו עלולים גם להוביל אל עבירות קטינים. על מנת להתמודד עם תוצאותיהן חשוב לקבל סיוע מקצועי מטעם עורך דין פלילי לקטינים.

אלימות וירטואלית ברשת

הטכנולוגיה הקיימת הובילה ליצירת סוג חדש של תקשורת חברתית, המאפשרת העברת מסרים מיידיים לקהל רחב על אודות כל אדם דרך המכשיר הסלולרי. סוג זה של תקשורת מהווה לעתים מצע לאלימות וירטואלית בקרב קטינים, אשר מהווים את קהל התוקפים ואת הקורבנות כאחד. האלימות עשויה לבוא לידי ביטוי בהתחזות, השמצות, הטרדות, השפלות, בריונות, הפחדות או הסתות נגד ילדים, מורים או אנשים אחרים, וכן באמצעות הפצת מידע אישי או תמונות מיניות של קטינים. בקרב בני נוער, הפצת תמונות נחשבת לעבירה נפוצה בשל הקלות הרבה שבה ניתן לעשות זאת.

כך למשל, באתר nrg פורסם על קיום יחסי מין של שבעה נערים מאשדוד עם בת 13 וחצי והפצת תמונות העירום שלה באמצעות רשת חברתית. כלומר, מלבד הפגיעה הפיזית, בוצעה פגיעה מקוונת. למעשה, לא אחת עוצמתן של פגיעות מקוונות גבוהה יותר מאלו שבעולם הממשי, בין היתר בשל תפוצתן הרחבה וחוסר יכולת של הקורבן להגן על עצמו. חשוב להבין כי פגיעות אלה בהחלט עלולות להיות מוגדרות כעבירה פלילית, ונגד מי שנמצאים אשמים ייפתחו הליכים פליליים כמו כל מקרה אחר של עבירות קטינים.

עבירות באמצעות רשת האינטרנט והסלולרי

החוק בישראל עדיין אינו מגדיר באופן ברור עבירות המבוצעות במרחב וירטואלי דרך האינטרנט או הסלולרי. ואולם, הן בהחלט נחשבות לעבירת פליליות מתוקף חוקים אחרים. כך לדוגמא, פעילות במרחב הווירטואלי עשויה לעבור בין היתר על החוקים הבאים:

  • חוק הגנת הפרטיות – אוסר על פגיעה בפרטיות של אדם ללא הסכמתו, כולל פרסום תמונות שיש בהן השפלה או בזיוי של המצולם.
  • חוק איסור לשון הרע – מדובר בפרסום כל תוכן אודות אדם העלול לבזות, להשפיל או להוות מטרה לשנאה וללעג.
  • איסור פרסום תועבות קטינים – אוסר פרסום תמונות עירום של קטינים.
  • חוק למניעת הטרדה מינית – אוסר על ביזוי והשפלת האדם ולהטריד מינית גם באמצעות המחשב.

כאמור, אם קטין מעורב בעבירות מסוג זה יש להתייחס אל ההאשמות ברצינות, ולפנות לקבלת סיוע מידיו של עו"ד פלילי לקטינים.