לפני מספר שבועות דווח בחדשות 2 ובכלי תקשורת נוספים על קיצור עונשו של איש העסקים דודי אפל, שהורשע בעבירות שוחד ונשפט לשלוש וחצי שנות מאסר. כזכור, אפל הורשע בשלוש עבירות שוחד שונות והוטל עליו קנס בגובה מיליון ש"ח. בתחילת אוקטובר קיבלה ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר את בקשתו של אפל וניכתה שליש מתקופת המאסר.

כמו דודי אפל, כל אסיר ששהה במאסר שישה חודשים ומעלה וריצה מעל שני שלישים מתקופת המאסר שנקבעה לו, רשאי לעמוד בפני ועדת השחרורים. תפקיד הוועדה הוא להחליט בהתאם לחוק שחרור על תנאי ממאסר על שחרורו המוקדם, בגין התנהגותו הטובה, וכן להחליט על שחרור מוקדם מטעמים רפואיים.

חשוב לדעת כי השיקול העיקרי אשר מנחה ועדות שחרורים הנו מידת המסוכנות של האסיר לציבור הרחב. במקרה זה מדובר בעבירות שוחד ולכן נראה כי אין מסוכנות לציבור. הוועדה מורכבת משופט או שופט בדימוס והוא מתפקד כיו"ר, נציג שירות בתי הסוהר בדרגה של רב כלאי ומעלה, ושני נציגי ציבור בעלי הכשרה מקצועית וניסיון של שנתיים לפחות בקרימינולוגיה, עבודה סוציאלית או פסיכולוגיה. בהתחשב בנסיבות המקרה דנה הוועדה לחיוב או לשלילה על פי אמות מידה מוגדרות כמו מידת מסוכנתו לציבור ופרמטרים נוספים כמו הרשעות קודמות, אישומים נוספים, עונשי מאסר קודמים והתנהגותו בתקופת המאסר הנוכחית.

פרמטרים חשובים

חשוב לציין כי ועדות שחרורים נסמכות על חוות דעת חיצוניות של הרשות לשיקום האסיר (רש"א) ועל סמך חוות הדעת והתרשמותה של העובדת הסוציאלית של שירות בתי הסוהר. במקרים מסוימים מצרפת רש"א גם חוות דעת של הפסיכיאטר המחוזי, במקרה בו עבר האסיר הסתכלות פסיכיאטרית במהלך המאסר או לפניו, או חוות דעת של הפסיכיאטר מטעם בריאות הנפש של שירות בתי הסוהר.

עורך דין פלילי אשר מכיר את דרך פעולת הוועדה מסייע רבות לאסיר ותפקידו להכין את התיק באופן מקצועי. ייצוג אסירים על ידי עורך דין פלילי בפני הוועדה ומול הגורמים הרלוונטיים לתיק הנו קריטי ויש לדעת כי הוועדה נותנת משקל גבוה לתסקיר עורך הדין. למעשה, הוועדה מתרשמת לחיוב מאסיר אשר פונה לייצוג ולסיוע משפטי ורואה בכך שינוי מדרכו השלילית ורצונו החיובי להשתקם ולהשתלב מחדש בחברה הנורמטיבית.

עו"ד מסייע לאסיר להשתחרר מהר יותר!

ייצוג אסירים על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הפלילים מסייע לאסיר להציג באופן רהוט ומקצועי את בקשתו לשחרור מוקדם. ייצוג מקצועי בפני הוועדה מסייע לצמצם נזקים ומונע טעויות קריטיות בגינן עלולה הוועדה לדחות את בקשתו של האסיר. לכן, חשוב לפנות לעורך דין לפני הגשת הבקשה לוועדה באופן פרטי.