עו"ד שגיא זני - עורך דין קטינים

עורך דין קטינים: זכויות של בני נוער חשודים או נאשמים

על פי דוחות רבים שפורסמו בשנים האחרונות על ידי גופים שונים במדינת ישראל, קיימת עלייה במספר המקרים בהם קטינים ובני נוער מעורבים בפלילים. ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה ומשבר הקורונה הם רק חלק מהגורמים שיכולים להסביר את הנתונים. פשיעה בקרב אוכלוסיה צעירה הייתה קיימת מאז ומתמיד, אך כיום קטינים מתמודדים עם חשיפה לתכנים שלא היו זמינים עבורם בעבר.

במדינת ישראל, האחריות הפלילית חלה על קטין שביצע עבירה והוא בן 12 ומעלה. מגיל 12 עד 18 נוספו מגוון עבירות חדשות יחסית הנוגעות לרשת האינטרנט, ועם זאת מתבצעות גם לא מעט עבירות אחרות הנוגעות להתעללות, שימוש בסמים ועוד. חשוב לזכור כי החוק מבדיל בין קטינים לבגירים מבחינת זכויות.

במקרה שקטין חשוד או נאשם, עורך דין קטינים מסייע לו ולמשפחתו לקבל את הטיפול המתאים ביותר למצבו. עו"ד המתמחה בייצוג קטינים מסביר תחילה את המשמעויות המשפטיות ומכוון למציאת הטיפול המתאים למצב הספציפי של הקטין, בדגש על שיקום. בנוסף לייצוג בבית המשפט, עורך דין קטינים פורט את הזכויות והאפשרויות המשפטיות הקיימות עבור אותו נער. עו"ד קטינים, שבאמתחתו שנים רבות של ניסיון, שם דגש על המצב הנפשי של החשוד או הנאשם, ושם לו למטרה להחזיר אותו למסלול הנורמטיבי.

עבירות קטינים

בניגוד לבית משפט רגיל, בית משפט לנוער רואה לנגד עיניו את עתידו של הקטין ומנסה לדאוג לשיקומו, תוך שמירה על זכויותיו. לכן, ייצוג במקרה של עבירות קטינים ע"י עורך דין הוא קריטי ומומלץ לפנות אליו בהקדם האפשרי ועוד לפני החקירה.

יש הורים שמקלים ראש בחשיבות הפנייה לעורך דין פלילי באופן מיידי ועלולים לגרום למצב בו הילד שלהם יואשם באישומים חמורים יותר ואף יספוג עונשים כבדים יותר. בעבר היו לא מעט מקרים בהם נער היה חף מפשע, אך לא קיבל את הייצוג המתאים והורשע. חשוב לטפל בכל מקרה בצורה המתאימה ביותר ולסייע לאותו קטין להתגבר על כל המכשולים בדרך.

עורך דין קטינים יכול לעזור במגוון מקרים, אשר יש ביניהם שוני. קיימות הנחיות מסוימות הנוגעות לאופן שבו יש לזמן קטין לחקירה, בנוגע לכמות השעות שבהן מותר לחקור קטין ועוד. עו"ד פלילי מומלץ לקטינים דואג בכל התהליך כי לא מתבצעות הפרות של הנהלים והחוקים.

הזמן משחק תפקיד מרכזי

במקרים של עבירות קטינים, יש צורך לפעול במהירות וביעילות כדי להבטיח את ההגנה המקסימלית על הקטין. עורך דין קטינים מתווך במקרים רבים בין המשפחה ובין רשויות הרווחה והחינוך ומנסה למצוא פתרונות יעילים לבעיות המתגלות תוך כדי ניהול התיק.

לסיכום, עורך דין קטינים חשוב מאוד לכל נער שנתקל בבעיה משפטית. הוא מסייע לו ולהוריו להבין את זכויותיהם ומגן עליו במשפט. עו"ד פלילי מהתחום מספק פתרונות יעילים ומהווה אבן יסוד בכל ההיבטים המשפטיים הקשורים בייצוג קטינים, החל ממתן ייעוץ משפטי לפני החקירה המשטרתית וכלה בהמרה של עונשי מאסר.