מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, נאם לפני מספר ימים בכנס הפתיחה של ועדת המשפט של לשכת עורכי הדין – ודבריו עוררו סערה. בין היתר התייחס המפכ"ל לאוכלוסייה האתיופית ויחס המשטרה אליה, שבגינו בין היתר פרצו מחאות של אוכלוסייה זו במהלך השנים האחרונות. כך, אמר אלשיך בנוגע ליוצאי אתיופיה כי "המוח של שוטר חושד יותר כשהוא פוגש חשוד, מאשר היה חושד בו אם הוא היה מישהו אחר – הדבר טבעי. מחקרים מראים שמהגרים מעורבים יותר בפשיעה מאשר אחרים וצעירים מעורבים גם הם יותר בפשיעה. כשהדברים מתלכדים, קהילה מסוימת מעורבת יותר בפשיעה".

דברים אלו של המפכ"ל כאמור עוררו תגובות לא קלות במערכת הפוליטית ובכלי התקשורת, והעלו את השאלה אם אכן ישנה תופעת 'שיטור יתר' בקרב בני העדה האתיופית. בתור עורך דין פלילי לקטינים המלווה ומייצג צעירים רבים בני העדה האתיופית, אתן מקרה שימחיש את המצב.

מגמתיות משטרתית

עו"ד פלילי לקטינים שגיא זני - שיטור יתר בקרב יוצאי אתיופיה?
עו"ד פלילי לקטינים שגיא זני – שיטור יתר בקרב יוצאי אתיופיה?

באחד המקרים, הצעיר שייצגתי הגיע משכונה קשה בבאר שבע, בה רוב לבני העדה האתיופית. המקרה הספציפי החל בשעת לילה מאוחרת, בזמן שכמה נערים הקימו רעש. כאשר הגיעה ניידת משטרה, חלקם עזבו את המקום. ניידת נוספת שנשלחה למקום מאוחר יותר, נעצרה מרחק רב מההתקהלות. לטענת אחד השוטרים, הוא הבחין בבן העדה האתיופית מעשרות מטרים, זורק אבן שפגעה בניידת. הדבר אמנם לא גרם לנזק בניידת, אך יצר המולה. כל אחד מהנערים, ובהם הנער שיוצג על ידי המשרד, ברח לכיוון אחר.

הנער נעצר, שהה במעצר במשך לילה והוגש כנגדו כתב אישום בגין תקיפת שוטר, נזק לניידת והכשלת שוטר בעצם בריחתו. גיוסו לצה"ל נדחה לשנה בגלל התיק הפלילי שהיה פתוח במשך כשנה וחצי. כחלק מתפקידי כעורך דין לנוער המייצג את הנער, קראתי את חומר החקירה ונדהמתי לגלות שלא ניתן לקשור את הנער למעשה במידה רבה יותר בהשוואה לנערים האחרים. התחושה שהתקבלה היא שקשירתו לביצוע המעשים הייתה פשוט אקראית.

בנוסף, הנער תיאר את הבריחה מהשוטרים כהתנהגות של חוסר ברירה. לדבריו, הוא וחבריו מרגישים שעוצרים אותם ללא סיבה ומעכבים אותם לתחנת המשטרה סתם כך, ולכן דפוס הבריחה מהשוטרים הוא טבעי, כדי לא 'להתעסק' איתם. לאחר דין ודברים ומשא ומתן ממושך, ולאחר הליך שיקומי בליווי שירות המבחן, התקבלה ההבנה בבית המשפט שגרסאות השוטרים חסרות מאוד והאישומים כנגד הנער נמחקו. לפני מספר ימים התגייס הנער לשירות משמעותי בצה"ל.

לסיכום

בהמשך לדברי הנער, מעיון בחומר החקירה וממקרים דומים נוספים שבהם מייצגים עו"ד פליליים לקטינים, אין ספק כי קיים שיטור יתר גם במקרים אחרים. נראה כי מדובר ב'מגמתיות' לפעול נגד אותם צעירים חסרי תעסוקה בשעות הלילה, שכל חטאם הוא הקמת רעש בלבד. בשטח, רואים שהסטטיסטיקה המדברת על אחוז פשיעה גבוה בקרב צעירים יוצאי אתיופיה, גבוהה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה. נראה כי המגמתיות המשטרתית עליה דיברנו, היא סיבה טובה לסטטיסטיקה הזו.