עו"ד שגיא זני - מדובבים

צמצום השימוש במדובבים: בדרך למהפכה

באתר פוסטה נכתב על הגשת בקשה למשפט חוזר בתיק הרצח של יסמין אבו צעלוק מלוד. ההרשעה הושגה על בסיס הודאה בפני מדובב. ההודאה לא הוקלטה, וכעת בעילה של עיוות דין רציני, והפיכתה של ההודאה להודאת שווא בגלל הפגם שנפל בקבלתה בפני המדובב, יש בקשה למשפט חוזר.

המגמה: צמצום כוח

זה מוביל אותנו לנושא גדול יותר של מגמה בצמצום הכוח ואמצעי הפעולה של הפעלת מדובבים. יש לכך פסיקה מתגלגלת של ביקורת על אופן הפעלת המדובבים. המגמה החדשה היא הדרישה לחשוף את שיטות הפעולה ובעצם ההגבלה לאפשרויות של תחבולות בפני מדובבים. במקרה הזה אף הועלו פגמים בנושא הבטחת תמריץ כספי. הרי מדובב הוא למעשה עובד, וכאשר הוא עובד לפי תעריף שעתי זה בסדר. אולם, אם הובטח לו תמריץ כספי באם יצליח לחלץ הודאה זה לא תקין ומדובר בתמריץ שלילי.

המדובב אינו צדיק

במקרה של תיק הרצח בלוד, במקרה שהתיעוד הוא חסר ולא ניתן לפקח עליו, גם לא בדיעבד, יש קושי בלקבל הודאה כאשר ההודאה ניתנה בפני מדובב ולא הוקלטה. ברור שמדובבים הם לרוב לא מל"ו צדיקים, אבל צריך לפקח על הפעילות העבריינית שלהם לפני תקופת הדיבוב, במהלכה וגם לאחריה וכך יש ליצור מגבלות.

לסיכום

לפנינו תופעה שהולכת ומתעצמת, ובמקרה הזה יש בקשה לעיוות דין בשל פגם בתיעוד. מה שפעם נחשב לפגמים טכניים שלא נגעו ללב ליבו של ההליך ולא יכלו להשפיע על הרשאה, לא כל שכן בתיקי רצח. עצם השינוי בדוקטרינת פירות העץ המורעל והשמת דגש מרכזי על אופן השגת הראיות באופן שיתכתבו עם זכויות החשוד, זאת מהפכה של ממש, וכאשר מדובבים כמו במקרה של רצח יוסי עטר, כפי שהוזכר בפוסטה ובמקורות אחרים, הפעלת המדובב נגעה בל ליבו של העניין. 

נפלו פגמים בתחבולות ובאופן ההודאה שחולצה על ידי מדובב, ולמעשה קיימת עליית מדרגה. הדרישה היא רק בשל פגם טכני לכאורה של חוסר תיעוד. יש פה ניסיון להכרה בעיוות דין, כזה שמספיק למשפט חוזר. המדובבים, בפסיקה מתגלגלת ובחשיפת הנחיות, נמצאים כרגע תחת זכוכית מגדלת, הכוח שלהם מוגבל והלגיטימיות של פעולת המדובבים בתיקי רצח היא מוגבלת. זאת כחלק ממגמה כללית יותר של הכפפת אופן השגת הראיות להכרה מירבית בזכויות חשודים.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים