עו"ד שגיא זני - שירות המבחן

אין מבוגר אחראי: קטינים החשודים בעבירות מין נופלים בין הכיסאות

השבוע נתקלתי בכותרות מגמתיות ב-ynet ובפוסטה, לפיהן נערים קטינים שנחשדו באונס קטינה חזרו בהיותם חשודים לבית הספר, לאותו מוסד חינוכי בו לומדת הנערה. נכתב כי הקטינה מרגישה אי נוחות, איימו עליה והיא מתקשה לתפקד רק בגלל חזרתם של אותם חשודים לאותו מוסד חינוכי.

קיימים במקרה זה כשלים רבים אותם אנסה להסביר. יש צורך לאזן כיוון שהכותרת מגמתיות. לאדם הסביר שקורא את הכותרת, באופן טבעי הלב יוצא אל הנפגעות והקורבנות. חשוב לזכור שיש פה גם חשודים שהם קטינים. אני כסנגור צריך לשמור על האינטרס של החשודים הקטינים.

כאשר נולד חשד לעבירות מין חמורות של קטינים עם קטינים, החקירה צריכה להיעשות בזהירות המתבקשת, תוך פגיעה מינימלית בחירותו של הקטין. לכן, לאחר מעצר קצר מאחורי סורג ובריח, שנועד בעיקר כדי לאפשר למשטרה להשלים את פעולות החקירה ולמנוע שיבוש הליכי חקירה, הם משתחררים.

ההליך השיקומי נפגע - וחבל

בכתבה יש טענה לגרירת רגליים ושיהוי בהגשת כתב אישום מצד הפרקליטות. חשוב להדגיש כי בתיקים מהסוג הזה יש פרקליט מלווה בשלב החקירה. ככל הנראה התשתית הראייתית לא גובשה מספיק על מנת שיגישו בשלב המעצר את כתב האישום. הגשת כתב אישום בשלב מקדמי של המעצר הייתה גורמת למצב בריא, במסגרתו שירות המבחן לנוער היה נכנס בשלב מוקדם יותר לתמונה. הקטינים היו משוחררים לחלופת מעצר שנבדקה על ידי שירות המבחן. הפרמטרים שהיו מנחים את אותה חלופת מעצר הם ריחוק גאוגרפי והבטחת שלומה של המתלוננת.

במקרה הזה, התשתית הראייתית היא גרועה ורעועה ככל הנראה, וזה לא מה שיקבל את הכותרת של הידיעה. במקום בו התשתית הראייתית היא רעועה, נוצר מצב בו השחרור למעצר בית הוא לתקופה קצובה של מספר ימים, ואם אין פעילות מואצת של הפרקליטות, מעצר הבית מסתיים ולא קיימים תנאים מגבילים.

מה שיותר קשה, מבחינתי כסנגור: אותם נערים חשודים מכחישים את ביצוע העבירה, אין הגשת כתב אישום ואין בית משפט בתמונה – ולכן לא מתחילים לשקם אותם. הרווחה ביישוב בו הם גרים לא מקבלת דיווח, לא מבצעת התאמות במוסדות הלימוד, כיוון שחלק מההליך השיקומי הוא החזרת לספסל הלימודים. שירות המבחן והרווחה מבינים שיש במקרה זה גם את המתלוננת וגם את החשודים והאינטרס הציבורי מחייב שכולם יחזרו לספסל. עבודה מואצת בשלב ראשוני הייתה מאפשרת מסגרות שונות, פיקוח וחלופת מעצר, בה הקטין הפוגע ילווה כל העת על ידי מי ממפקחיו, במקום שיש משפחה גרעינית תומכת ואמיתית.

משפחה גרעינית, הן של התוקף והן של המתלוננת, חשובה על מנת לעבד את הדברים, להשתמש בקבוצות טיפוליות, הן של הורים של פוגעים והן של נפגעי תקיפה מינית, כדי להכיל את הסיטואציה ולהבין מה נכון ומה לא נכון לעשות.

צריך לבצע שימוע מהיר

כסנגור, כאשר אני קורא את הכתבה מבלי להכיר את חומר הראיות, אני יכול להניח שהתשתית הראייתית היא רעועה. הפרקליטות נמצאת בתמונה, אי אפשר להגיד שהפרקליטות לא בתמונה כי יש פרקליט מלווה בעבירות מין כבר בשלב החקירה.

מה שצריך ונכון לעשות: לבצע שימוע מהיר, ושם לראות אם התיק נסגר, או שלחילופין, להגיש כתב אישום מקל בהסכמת הסנגור והפרקליטות. במסגרת כתב אישום זה הקטינים יוכלו לקחת אחריות, וחשוב מכך, ההליך השיקומי יואץ ויהיה פיקוח היכן נמצאים כל הצדדים בפרשה, ולא נגיע למצב של חפיפה בין מסגרות הלימוד.

בכותרות מהסוג הזה, האינטרס הציבורי, כאשר מדברים על האינטרס של הקורבן, אל מול האינטרס של הפוגע, במקרה בו יש קטינים, האינטרסים לאו דווקא מתנגשים. האינטרס הציבורי הוא שכולם יחזרו לספסל הלימודים.

למעצר יש תפקיד ברור

כמו כן, חשוב להדגיש את תפקיד המעצר. המעצר יכול לתת מענה רק לצורכי חקירה ולמנוע חשש משיבוש החקירה. מעצר קטינים צריך להיות קצר ולכן התרעומת בציבור, מדוע הם לא מאחורי סורג ובריח, נובעת מכך שאין הבנה של המטרייה של חוק הנוער ואת היותם של החשודים קטינים. כמו כן, החשד לא התעצם ולא גובש לכתב אישום. אם היה כתב אישום היה אפשר להמשיך עם תנאים מגבילים כמו מעצר בית עם משפחה ומפקחים ויציאה מפוקחת.

לסיכום

במקרה זה יש מעל לכל כשל של הרווחה ושל שירות המבחן, מכיוון שאם שירות המבחן לא התחיל לטפל בחשודים רק כי הכחישו את ביצוע העבירה, זו מטרייה מוכרת וחייבים לשנותה. גם חשודים שמכחישים את ביצוע העבירה צריכים לקבל טיפול מהרווחה. ואם לא טיפול, אז לפחות להזמין את החשוד ולוודא היכן הוא לומד, מהם התנאים המגבילים, שהוא לא מבצע עבירות ושומר על ריחוק מהמתלוננת. במקום בו יש הכחשה ואין כתב אישום ואין את בית המשפט בתור המבוגר האחראי, קטינים נופלים בין הכיסאות ואין הליך פיקוח.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים