קטינים שביצעו שוד אלים בנוסח בית הנייר – מה החוק אומר?

לפני מספר שבועות, בתום חקירה סמויה, נעצרה חבורת קטינים שביצעו מעשי שוד אלימים, תוך שימוש במסכות והסתרת הפנים, בסגנון סדרת הטלוויזיה “בית הנייר”. עורך דין לקטינים שגיא זני, מסביר בשורות הבאות, מה החוק קובע לגבי מעצר קטינים, ומדוע הקטינים הללו נעצרו. ראשית כל, חשוב להדגיש כי הקטינים נעצרו, כיוון שהם שיבשו הליכי חקירה. עם זאת, ישנה עוד סיבה למעצר והיא חומרת המעשים שבוצעו במהלך השוד – שוד אלים בחבורה תוך הסתרת הפנים.

“מעצר של קטינים יבוצע ברגישות ובמשורה, עד לסיום תהליך החקירה. בנוסף לכך, שירות המבחן לנוער חייב להצטרף לכל ההליך, כדי לבחון, האם ישנה אופציה חלופית למעצר. עם זאת, מן הראוי להדגיש כי עקב חומרת המעשים של החבורה המדוברת, הדבר יותר בעייתי, ויש להתאים חלופות מעצר לכל קטין וקטין בנפרד”, מציין עו”ד קטינים שגיא זני.

עו”ד זני אומר כי “יש לציין, שחלופת מעצר אינה סוג של “מעצר מקדמה” על חשבון העונש, גם כאשר מדובר על עבירות חמורות של קטינים.

האינטרס הציבורי מחייב לבצע ניסיונות לשקם את החבורה בכל מחיר, אך לצערי, אין בשנת 2019 בישראל מספיק מקומות לשיקום, המחליפים את המעצר. מנגד, כאשר מדובר על עבירות סמים, ניתן להפנות את הקטין למקום ייעודי לגמילה, אך זהו כאמור אינו המקרה להלן. כאשר מדובר במקרים שאינם קשורים לסמים, המדינה לא יודעת לטפל כראוי בקטינים הללו, כיוון שלהשאיר את הקטין בבית הסוהר זוהי אינה אופציה ראויה, וגם השארתו אצל ההורים המזניחים או שנכשלו בחינוכו, גם אינה אופציה”.

לדעתו של עו”ד שגיא זני, “יש למצות את הליך החקירה כמה שיותר מהר, מפני החשש לשיבוש הליכי חקירה נוספים, ואני מקווה ששירות המבחן לנוער יעזור לאותם קטינים, למצוא חלופת מעצר מוסדית, לטובת שיקום יעיל ואמיתי, בטח ובטח כאשר מדובר בתיק פלילי ראשון שלהם”.

חשוב להדגיש – עבירה של שוד אלים, רעול פנים ובחבורה – זוהי עבירה במדרג הגבוה של הענישה, ולכן יש עילת מעצר ברורה, זהו שוד בנסיבות מחמירות, ואם היה מדובר בבגירים, הרי שהעונש היה חמור בהרבה.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: