באתרי החדשות פורסם לאחרונה על התפתחות פרשת רצח הנער יוסף זוהר בעיר חולון. ההתפתחות האחרונה בפרשה היא הגשת כתב אישום כנגד קטין בן 17, שנאשם שהוא רצח את זוהר.

בכתב האישום נכתב כיצד פרץ סכסוך בין הנרצח לנאשם שהגיע לכדי התקוטטות פיזית. הנאשם רדף אחריו תוך כדי צעקות וקללות, כאשר חבריו מצטרפים אליו. כתב האישום פירט כיצד הנאשם שלף סכין ודקר את זוהר בצוואר ובישבן. הנאשם נמלט מהמקום והותיר את זוהר מדמם, עד שאיבד את הכרתו ומת.

בתחילת החקירה, ערב הרצח, נעצרו שלושה נערים חשודים, אך אלו הסבירו לחוקרים שלא נכחו בזירה בזמן הרצח, הגיעו לאזור לאחר מכן ונתקלו בזוהר המתבוסס בדמו. השלושה שוחררו לאחר חקירה שנמשכה מספר שעות, אך שניים מהם, בני 16 ו-17, נעצרו בחלוף כמה ימים. החקירה כללה שימוש בחומרי מצלמות האבטחה באזור.

האם הגיוני שחשוד בפרשת רצח משוחרר ונעצר מחדש?

מניסיוני בתור עורך דין פלילי לקטינים, מצב נפוץ הוא כאשר מתקבלת ראיה חדשה, שהיא בדרך כלל ראיה מדעית שלא הייתה בנמצא ביום השחרור. לעתים נטענת בבית המשפט על ידי עו"ד פלילי לקטינים, הטענה שאין מה להשאיר אדם כבן ערובה על מנת להמתין לתוצאות המעבדה, מכיוון שהוא לא יוכל להשפיע על התוצאות או לשנותן. אם מתברר שתוצאת בדיקת המעבדה קושרת אותו לעבירה, מדובר בעילה להחזירו למעצר. חשוב לציין כי כל עוד הנער נמצא במעצר בית ולא מנסה לשבש הליכי חקירה, או שלא צבר תיקים פליליים חדשים, הדבר מחליש את עילת המעצר.

מצב אחר ובעייתי יותר, הוא מצב שבו המשטרה משחררת חשוד ולאחר מכן, כשהתיק מגיע לפרקליטות ולתביעות, יש מקום להגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים. בית המשפט העליון קבע כי במקרים אלו יש לשמור על הסטטוס של אותו חשוד. כלומר, אם מוגש נגדו כתב אישום כאשר הוא היה משוחרר, יש להשאירו במצב זה.

תנאי המעצר וההשלכות על נער חשוד ששוחרר

בעבירות רצח שקטינים חשודים בביצוען או במעורבות בהן, אין שוני בתנאי המעצר לעומת עבירות קטינים אחרות. עם זאת, כשמדובר במעצר ימים, בדרך כלל המעצר מוארך ב-10 ימים בכל פעם, עד להגעה ל-30 ימי מעצר. בתור עורך דין פלילי לקטינים המלווה נערים בהליכי חקירה, ניתן לומר כי קיים פיקוח הדוק יותר על החקירה אצל קטינים בהשוואה לבגירים. מפעם לפעם, כאשר המשטרה מבקשת הארכת מעצר, עליה להצדיק את הבקשה ולכן עליה להראות התקדמות בחקירה: למשל, ראיות ממשיות יותר או גילויים חדשים מהחקירה.

בהנחה שנער מסוים שנחשד במעורבות בעבירה פלילית משוחרר, נשאלת השאלה מה תהיה ההשפעה על המשך חייו כנער העומד בפני גיוס וכבגיר. אם התיק לא מבשיל לכדי כתב אישום ואף אם הנער אינו קשור למקרה כלל, לא יהיה רישום פלילי כנגד הנער. עם זאת, ישנם מקרים שבהם תיק החקירה נותר פתוח. עורך דין פלילי לקטינים יפעל במקרה זה לסגירת התיק כדי שהפרשה לא תעיב על שירותו בצה"ל.

למנוע את המקרה הבא

לצערי, לא חסרים מקרים של קטטות בין בני נוער העולות לכותרות החדשות השכם וערב. במקרים מסוימים, כמו במקרה המתואר כאן, הקטטה עלולה לגבות חיי אדם או לגרום לפציעה חמורה. בעיניי, כיום האצבע קלה על ההדק בכל הקשור להצטיידות בסכינים למשל, או ברכישת אלכוהול. סכינים ואלכוהול הפכו למעין "אופנה" אצל בני הנוער, ולכן נדרשת אכיפה רבה יותר ואף יש להעמיד לדין קטינים במקרים של החזקת סכין.