סחר בסמים

שחרור ממעצר למוסד גמילה מסמים: איך זה עובד ומהם הסיכויים

לאחרונה פורסם על שחרורן ממעצר למוסד גמילה מסמים של שתיים מהבלדריות המואשמות בהברחת קוקאין בפרשת "המזוודות הוורודות". במאמר זה נסביר כיצד הדבר עובד, מהם היתרונות והחסרונות ומהם הסיכויים למהלך.

מדובר בנאשמות ללא עבר פלילי. בתיק חמור, בו עמדת המדינה היא מעצר עד תום ההליכים, שירות המבחן בודק אפשרות לחלופת מעצר. במקרה זה, ברור שלאור היקף הייבוא (15 ק"ג של קוקאין וקטמין) חלופת מעצר ביתית לא נמצאת על הפרק.

כאשר עולות אינדיקציות מהחיים הפרטיים של הבנות, כולל תיעוד ברשתות החברתיות, וגם מחקירת המשטרה, לשימוש מאסיבי בסמים, וכאשר התברר כי הגיוס שלהן כבלדריות בוצע עקב התמכרות לסמים, אז נוצר פתח לשחררן לחלופת מעצר מוסדית כחלק מהליך שיקום, בכפוף להמלצה חיובית של שירות המבחן.

אחת הבעיות: כמות ואיכות מרכזי הגמילה

חשוב להדגיש כי מעצר הוא לא מקדמה על חשבון העונש וגם שהייה במוסד גמילה איננה מקדמה על חשבון העונש. שהייה במוסד גמילה לא נחשבת כימי מעצר, אלא היא ניסיון אמיתי להיגמל מסמים ולהצביע על הבעיה שבגינה יש הידרדרות לעולם העברייני.

הבעיה במדינת ישראל היא שכמות מרכזי הגמילה המשמשים כחלופת מעצר הרמטית, אשר מוכרים ונתמכים על ידי בית המשפט השונים וגם בעלי יכולות טיפוליות גבוהות, היא מצומצמת. במקרה של קטינים ונשים המספר מצומצם אף יותר.

לכן, רשימות ההמתנה גדולות והקריטריונים להתקבל נוקשים. רק מי שהחל בהליכי גמילה או היה בהליכי גמילה קודמים. מצד אחד, זה יכול לחזק את האינדיקציה לשימוש בסמים ולהתמכרות. מצד שני, זה מוריד את הסיכויים להצלחה. לרוב ההזדמנות ניתנת פעם אחת בלבד ולאחר שהייה ממושכת הכוללת טיפול פיזי ונפשי ארוך, תוך השתלבות בעולם העבודה, ושהייה של שנה במרכז טיפולי, אז שירות המבחן יכול להמליץ ולהגיד שכניסה נוספת לבית סוהר תדרדר את המצב ולהסתפק בעונש נוסף של עבודות שירות וקנס כספי גבוה.

הסיכויים לכך לא מובטחים. בשל הקושי בשהייה במרכז כזה, אנשים לא הולכים לשם רק בשביל לקבל הקלה בעונש או כדי למלט את עצמם ממאסר. יש סיכוי שגם לאחר הליך שיקומי מוצלח, ביחס של כלים שלובים, ככל שחומרת העבירה גבוהה יותר, ובמקרה הזה מדובר בייבוא ברף הגבוה ביותר, יהיו עונשי מאסר צרים.

נקודה נוספת שיכולה לתת הקלה בטיעונים לעונש קשורה להיררכיה בין הבנות. שתיים מהן יוגדרו כמשתמשות בסמים, כדורשות הליך גמילה וייגמלו, אז אפשר למקם אותן באופן נמוך יותר בהיררכיה העבריינית, וכך גם עונשן בהתאמה יהיה נמוך יותר.

חשוב להדגיש את האינדיקציות שחובה שיהיו לפני בחינת ההתאמה הראשונית של שירות המבחן למוסדות גמילה, שמספרם קטן, ואף קטן עוד יותר כאשר מדובר בנשים ובקטינים.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים