מריחואנה

שימוש בסמים בקרב נוער – אופן הטיפול מחוץ ובתוך כתלי המשפט

כשמדובר בקטינים, שימוש בסמים הוא עבירה פלילית לכל דבר, ולכן גם דורש את התערבות גורמי הרווחה, ההורים והמוסדות החינוכיים. ככלל, כל עבירה פלילית המבוצעת על ידי קטין, ובפרט עבירות סמים יישפטו בבית המשפט לנוער, כשהעיקרון המנחה והחשוב ביותר בכל ההליך המשפטי הינו טובת הקטין והאינטרס השיקומי.

הודעה על פתיחת תהליך החקירה עוברת לידיעת הורי הקטין ולשירות המבחן לנוער, ובסופו תתקבל החלטה אם לפתוח תיק פלילי נגד הקטין ולהביאו לדין או לגנוז את חומר החקירה (אי תביעה). במצבים כאלה הטיפול בתלמידים הוא במסגרת בית הספר, ונערים שאינם לומדים מטופלים בידי שירות המבחן לנוער. על אף חומרת העבירה שבוצעה תיבחן לעומק סיבתו של הקטין לפנות לשימוש בסמים, המקור לביצוע העבירה והנסיבות האישיות, זאת מתוך הבנה שירידה לשורש הבעיה יכולה להביא לפיתרון ושיקום יעיל עבור הנער/ה.

מה העונש הצפוי בגין עבירת סמים אצל קטינים?

כאמור, כאשר קטין נאשם בעבירות סמים שירות המבחן בוחן את המקרה. היה והקטין יתחיל תהליך שיקומי, ייתכן ויוכל לסיים את התיק גם באי הרשעה הצמודה לשל"צ (שירות לתועלת הציבור) ובצו מבחן המורה לו להמשיך בהליך הטיפולי. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי התיק יכול להיגמר גם בהרשעה וענישה, שיכולה לבוא לידי ביטוי במאסר על תנאי, עבודות שירות ואף מאסר בפועל. חשוב לזכור שבית המשפט לוקח בחשבון בראש ובראשונה את האינטרס השיקומי, לכן אם יש אופק שיקומי אצל הקטין שחטא – בית המשפט בהחלט יעדיף את החלופה הזו, כדי לא לפגוע בעתידו של הנאשם.

תפקידו של עורך הדין הפלילי

תפקידו של עורך הדין הפלילי בייצוג קטין שחטא בעבירות סמים הוא רגיש ומורכב, שכן עו"ד צריך להיות בקשר עם גורמי הרווחה והמוסדות החינוכיים. ישנם מקרים שהקטין מעורב בעבירות סמים, שלא באשמתו, מתוך לחץ או מצוקה – במקרים כאלה עו"ד פלילי מנוסה יצטרך לדלות את המידע במהלך החקירה. בנוסף, חשוב לזכור שעו"ד פלילי שעוסק בייצוג קטינים מכיר את החוק על בוריו, ולכן ידע להעלות את כל הטיעונים הרלוונטיים בבית המשפט כדי לוודא שטובתו של הקטין נשמרת.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא ביטול רישום פלילי לקטין