משקאות המכילים אלכוהול מיועדים אמנם לבני 18 ומעלה ומכירתם אסורה למי שטרם מלאו לו 18 שנה. למרות זאת, כפי שיוכל להעיד כל עורך דין לנוער, במקרים רבים בני נוער מתחת לגיל המותר צורכים אלכוהול – וההשלכות של כך עלולות להיות חמורות – בין היתר עבירות פליליות על רקע השימוש באלכוהול באופן לא מבוקר והיותם במצב של שכרות.

001עבירות קטינים שמתרחשות על רקע שתיית אלכוהול, עלולות להביא את הקטין לחקירה ממושכת, לשהייה במעצר, להגשת כתב אישום ובמקרה של הרשעה אף למאסר. הליכים אלו עלולים להימשך שבועות ואף חודשים רבים, מה שפוגע בשגרת חייו של הקטין ועלול להשפיע על עתידו. אמנם השיקול המרכזי בביצוע עבירות קטינים הוא שיקול השיקום, אבל ככל ששתיית האלכוהול חמורה ונעשית לעתים קרובות, והעבירה הסבה נזקים גדולים לקורבן, ייתכנו שינויים באינטרס לשקם את הקטין.

כך למשל, כפי שציינו בעבר, במקרי דקירה בין נערים, ישנן פעמים שבהן האישום הוא בסעיף 329 לחוק העונשין ("חבלה בכוונה מחמירה"), אישום החמור יותר מאשר "חבלה חמורה" (סעיף 333). הדבר מתבטא בין היתר בענישה המקסימלית – 20 שנות מאסר מול 7 שנות מאסר. המטרה באישום החמור יותר היא להרתיע את הקטינים מביצוע עבירות אלה.

אם עד לפני כמה שנים, דקירות ואלימות שמתרחשות על רקע שתיית אלכוהול הייתה נדירה, כיום מדובר בתופעה נפוצה לצערנו, מה שמוביל למגמת החמרה מצד בתי המשפט. בדיוק בשל מגמה זו, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לנוער, כבר משלב החקירה הראשוני ואם מוגש כתב אישום, בשלבי המשפט.

התפקידים שממלא עורך דין לקטינים

  • ליווי והדרכת הקטין והוריו בהליך הפלילי, החל משלב החקירה ולקראת כל שלב בבית המשפט, זאת על מנת להביא לתוצאה האופטימלית האפשרית.
  • גיוס סביבתו של הקטין על מנת לסייע לשיקומו – לעתים מתאפשר ביטול כתב האישום, אך הדבר מותנה במעורבותם על הגורמים בסביבת הקטין, כמו למשל הסכמה לטיפול ממושך, שהייה במסגרת מסוימת ועוד.
  • ניהול משפט – אם הקטין לא ביצע את העבירות המיוחסות לו, על עורך דין לנוער לספק לבית המשפט ראיות הגנה, לבצע חקירת עדים וכדומה.
  • אוזן קשבת – אחד הדברים החשובים הוא היותו של עורך הדין אוזן קשבת לקטין ולהוריו המודאגים, שאינם מורגלים לסיטואציה שנוצרה, וכמובן ניסיון לספק מענה מיטבי.