עורך דין קטינים

תקיפת הנער בפ"ת: טרם יושמו פתרונות לכשלי החינוך והרווחה

הפרקליטות הגישה לבית משפט לנוער בפתח תקווה כתב אישום נגד ארבעה נערים בעקבות תקיפת הנער בגן ציבורי בעיר בתחילת החודש. הסרטון שהופץ גרם לפרשה להגיע לכותרות, אבל חשוב לזכור כי יש מקרים רבים נוספים דומים וכי רגע לפני שנת 2024, הכשלים של משרד החינוך וגורמי הרווחה עליהם הצבענו בעבר עדיין קיימים והפתרונות לא מיושמים.

הכשלים אצל מערכת החינוך וגורמי הרווחה

כפי שהתרענו פעמים רבות בעבר, מערכת החינוך אינה מספקת מענה הולם לקטינים בסיכון. מספר הקב"סיות (קצינות ביקור סדיר) נמוך, דבר שמקשה על איתור קטינים בסיכון והפנייתם לטיפול. תוכניות ההדרכה והמניעה שמציעה מערכת החינוך אינן מספקות, ואינן עוסקות בנושאים כמו התמכרות לסמים ולאלכוהול.

בנוסף, גם גורמי הרווחה אינם מספקים מענה הולם לקטינים שעברו עבירה פלילית. שירות המבחן לנוער מתקשה לספק מעטפת טיפולית סבירה לקטינים אלו, בשל מחסור בכוח אדם ובתקציבים. כמו כן, שיתוף הפעולה בין מערכת החינוך לבין גורמי הרווחה לוקה בחסר, דבר שמקשה על מתן מענה כולל לקטינים בסיכון. בתור עורך דין פלילי לקטינים אני נתקל על בסיס יומיומי במחדלים אלו המשוועים לפתרון.

הצעות לשיפור

  • הגדלת מספר הקב"סיות במערכת החינוך
  • פיתוח תוכניות הדרכה ומניעה יעילות יותר במערכת החינוך
  • הגדלת תקציב שירות המבחן לנוער
  • שיפור שיתוף הפעולה בין מערכת החינוך לבין גורמי הרווחה
  • הקמת מרכזים ייעודיים לטיפול בקטינים בסיכון, שיספקו מעטפת טיפולית כוללת, הכוללת חינוך, טיפול פסיכולוגי ותעסוקה
  • מתן תעסוקה לקטינים בסיכון כחלק מהליך השיקום שלהם
  • חיזוק הקשר בין מערכת החינוך לבין המשטרה, על מנת לאפשר זיהוי מוקדם של קטינים בסיכון

לסיכום

הכשלים בטיפול בקטינים ובשיקום קטינים בישראל הם בעיה חמורה שיש לטפל בה בדחיפות. הצעות לשיפור הטיפול בקטינים ובשיקום קטינים, כפי שהוצעו, עשויות לסייע לצמצם את מספר הקטינים שעוברים עבירות פליליות ולשפר את סיכויי השיקום של ילדים ונערים אלו.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים