אי הפללה בשימוש עצמי בקנאביס: הכוונה טובה, אבל סוחרי הסמים יחגגו

לגליזציה
בדיון של ועדת הכנסת למאבק בסמים ובאלכוהול שנערך אתמול, הציגה הרשות למלחמה בסמים עמדה לא צפויה באשר לאי הפללה של צרכני קנאביס. לדברי נציג הרשות בדיון, היא תומכת במודל אי הפללה מלאה, כמו בפורטוגל, מתוך הכרה שהבעיה בשימוש בקנאביס היא בריאותית – ולא פלילית. לכן, לדעת הרשות, שימוש ב-25 גרם סמים ומטה, לא צריך לגרור טיפול בפן הפלילי. במצב הקיים כיום, גם אדם שנתפס עם כמות קטנה של קנאביס (למשל: 5 גרם) עלול לעמוד לדין בגין צריכה עצמית של סמים. אם האדם נתפס עם כמות העולה על 15 גרם – הוא עלול להיות מואשם בהחזקת סמים שלא לצריכה עצמית. למעשה, על פי ההצעה החדשה, החזקה של עד 25 גרם לא תוביל להעמדה לדין כלל, ולא תטופל במישור הפלילי.

המצב הקיים כיום וההצעה של הרשות

המטרה בדיון של הוועדה למאבק בסמים ובאלכוהול היא עדיין לטפל במקרים של שימוש בסמים בכמויות קטנות, אבל ללא הסנקציה הפלילית שקיימת כיום. פתרון יצירתי למשל, יכול להיות העברה של כל אדם שנתפס אל שירות המבחן לשלוש פגישות, בהן יהיה עליו להוכיח שהוא נקי מסמים (על אף העומס הצפוי על העובדים הסוציאליים), כדי לא ליצור עוד מכורים לסמים בישראל. לכן, אם המדינה מעודדת לגליזציה בצורה זו או אחרת, עליה להנגיש מעין 'טיפול מותנה' הקיים בחוק הנוער כיום, לכמה שיותר אנשים. אם למרות זאת האדם שייתפס ימשיך להשתמש בסמים, יהיה צורך בטיפול אינטנסיבי יותר. בשורה התחתונה, המטרה היא לרכך את החוקים הקיימים, אבל לטפל בצורה מיטבית במקרים בעייתיים המעידים על דפוסי התמכרות.

התעדוף המשטרתי המתבקש

לדברי הרשות, אימוץ העמדה שהוצעה בדיון צפוי להזרים תקציבים לטיפול בבעיות התמכרות לסמים. בנוסף, אם העמדה תתקבל, ההצעה שלי היא תעדוף משטרתי והקצאת משאבים לטובת רדיפה אחר סוחרי הסמים – ולא המשתמשים – שכן סוחרי הסמים הם אלו שמתפרנסים מסמים ומבצעים עבירה חמורה יותר.

היכן עובר הגבול?

נשאלת השאלה בהקשר של אי הפללה, מהו קו הגבול? האם חלק מהאזרחים עלולים להתמכר לסמים, אם מאפשרים לגליזציה מסוימת? החשש הזה מזכיר את החשש מפני הקמת קזינו במדינת ישראל, שכן הדבר עלול ליצור דפוסי התמכרות להימורים. בסופו של יום, המדינה ואזרחיה עלולים לשלם על החלטות פזיזות, מחיר כבד בדמות מכורים לסמים. בשלב הזה, קשה להעריך עד כמה אנשים עשויים לקחת חוק חדש בפרופורציה המתאימה. לכן, נדרש שהשימוש בסמים יהיה מבוקר.

מי מספק את הסמים?

בחודשים האחרונים אנו שומעים לא מעט דעות בנוגע ללגליזציה של סמים. בואו נניח לרגע, שמאפשרים לכל אחד להסתובב בכליו עם כמות סמים 'מותרת' על פי ההצעה החדשה: 24 גרם. האם מישהו שואל מהיכן מגיעים אותם סמים? התשובה הברורה היא שמסוחרי הסמים, שחוק כזה עלול להגביר את פעילותם. לכן, הפתרון עשוי להגיע מזווית אחרת: התרת גידול עציץ קטן בתנאים ביתיים. זהו פתרון יצירתי שיכול 'לייבש' את מקור פרנסתם של סוחרי הסמים ולעודד משתמשים פרטיים בכמויות קטנות לא ליצור איתם קשר. עם זאת, נדרשת גם יד על הדופק בתחום זה, כדי שמספר העציצים לא יהיה גדול מדי ושהעציץ הקטן לא יהפוך למעבדה. כיום למשטרה ישנם הכלים לעשות זאת, כך שהסיכוי שמעבדה תיחשף הוא גבוה: למשל, קיימים חשבונות חשמל גדולים, דפוסי התנהגות וכדומה, שעלולים להעיד על הפעלת מעבדה. בכל מקרה, ההנחה היא שאנשים נורמטיביים לא ירצו להסתבך עם החוק.

ומה עם קטינים?

בתוך עורך דין לנוער המטפל בתיקי עבירות קטינים, דעתי היא שהקטינים צריכים להישאר מחוץ לרפורמה. כיום כבר קיים בחוק הנוער טיפול מותנה לקטינים, ויש להם הזדמנות לסיים את הסוגיה ללא פתיחת תיק לאחר השימוש הראשון. נושא זה רלוונטי מאוד בכל הקשור לגיוס לצה"ל – במצב הקיים כיום, הצבא נוטה לוותר על חיילים שכנגדם קיים תיק פלילי פתוח. אם מאפשרים לגליזציה ברמה זו או אחרת, חשוב שהצבא לא יוותר על אותם קטינים העומדים בפני גיוס (מלש"בים). לכן, אם העבירה מבוצעת סביב גיל 16-17, נעשה מצידי כעורך דין פלילי לקטינים, מאמץ רב לסגור את התיק עד גיל 17 וכמה חודשים, כדי שהקטין יגויס כרגיל. ואם כבר נגענו בצבא, אין לי ספק שיש לבצע רפורמה בכל נושא התייחסות הצבא לסמים. לא ייתכן שילד בן 18 וחודשיים שעדיין לא התגייס, יישלח לביתו או לכל היותר יופנה לשירות המבחן, בעוד חייל לובש מדים בגיל זה יישלח לכלא לאחר עבירת סמים ראשונה. לכן, אם קיימת לגליזציה, גם הצבא צריך לבצע יישור קו. כיום, במסגרת האזרחית ישנן אפשרויות טיפול שונות במשתמשים בסמים, ואילו בצבא אין מסגרת שמתקרבת לכך, ובדרך כלל החייל ה'סורר' נשלח לקב"ן כברירת מחדל.

בשורה התחתונה

אין ספק שצפויות עוד התפתחויות מעניינות בכל הקשור לאי הפללה בתחום הסמים. ההחלטות שיתקבלו בעניין צריכות להתקבל בכובד ראש ולקחת בחשבון את כל ההשלכות. ועוד הצעה אחת לסיום: אולי כדאי לשקול קביעת גיל מינימום לשימוש בסמים קלים – שכן בישראל כיום, אין היערכות להתגבר על סוגיית הצבא. למשל, גיל 23 עד 25 יכול להוות מעין קו גבול שמעליו ניתן לבצע שימוש עצמי בסמים 'קלים'.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: