שגיא זני: ״גם אם תהיה לגליזציה, יש להחריג ממנה קטינים מתחת לגיל 21״

לגליזציה עכשיו

לאור פיזור הכנסת בשבוע שעבר, נבחרי הציבור הרבים שהתחייבו לפעול בנושא כבר לא יספיקו לקיים את הבטחתם לבוחרים בנושא לגליזציה, לפחות לא בזמן הקרוב. הדבר מהווה החמצה, שהרי חברי כנסת רבים תמכו במהלך, שהיה בין הדברים הבודדים שכחול לבן והליכוד הסכימו עליהם, ובסופו של דבר נדחה למועד לא ידוע.

אנחנו גם תומכים בלגליזציה, מכל הסיבות המובנות, אולם חשוב להחריג ממנה קטינים מתחת לגיל 21, וכך צפוי שיעבוד גם המתווה החוקי שיובא לאישור בעתיד. כמו שאנחנו לא סומכים במאת האחוזים על שיקול הדעת של קטינים עם אלכוהול, כך רצוי להגביל גם את שיקול הדעת של קטינים וצעירים בגילאי צבא (וחיילים כמובן) לגבי שימוש בסמים קלים. עם זאת, גם חשוב למנוע אפליה כלפי קטינים בחוק: אם קטין בן 17.5 מעשן סמים עם חברו בן ה-18, נראה שתהיה בכך אפליה שנחליט לפגוע דווקא בעתידו של הקטין על ידי הוספת אישום פלילי לעברו. האיזון הנכון הוא ככל שהולכים ללגליזציה, מוטב להכניס קטינים שנתפסו בשימוש בסם להליך בשירות המבחן לנוער, כך שאם יעברו תהליך ויתנו בדיקות שתן נקיות מסמים, לא יוגש נגדם אישום פלילי.

לגליזציה

המודל הקנדי

מעניין לעניין באותו עניין, לשכת עורכי הדין פרסמה השבוע נייר עמדה משפטי, לפיו היא תומכת באימוץ המודל הקנדי ביחס ללגליזציה של גראס. החוק הקנדי כיום מתיר לכל אדם מעל גיל 18 להחזיק בקנאביס לצריכה אישית בכמות של עד 30 גרם. החוק הקנדי אמנם לא מתיר לגדל גראס בבית, אולם יש לערוך אבחנה בין גידול מסחרי לבין גידול לצרכי שימוש עצמי. לפי נייר העמדה, כאשר הגידול נעשה לשימוש עצמי ולא למטרות סחר, תהיה סנקציה מנהלית של שנה. מדובר בהצעה חיובית מאד, שהרי גם כיום, יש בעיה של השגת הסמים, אותה ניתן לפתור על ידי היתר כלשהו לגידול עצמי. כדי לקדם לגליזציה, נדרשת רפורמה בנושא גידול ביתי.

תיקונים נוספים המוצעים בנייר העמדה הוא יצירת מקומות ייעודיים לעישון סמים (בדומה לקופי שופס בהולנד), והן הפחתת העונשים הקיימים בחוק (לפי פקודת הסמים כיום, גידול גראס בבית יכול להביא לעשרים שנות מאסר מבחינה עקרונית). למעשה, למרות שעדיין אין רפורמה באופן רשמי, מובן שהיא תגיע בסופו של תהליך, ולכן כדאי לעשות שינוי במתחמי הענישה הקיימים בבתי המשפט כבר כיום, לאור התהליך החברתי שהתרחש ביחס לסמים קלים.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא אי הפללה: