עבירות סמים בצה״ל

המדיניות החדשה של צה"ל בנוגע לצריכת סמים קלים מבורכת אך לא מספיקה

במקביל להקלות על שימוש עצמי של סמים קלים בישראל, גם בצה"ל החלו לפעול בנושא, עוד בתחילת שנת 2017. בתחילת אותה שנה, החליטו בצבא הגנה לישראל על מדיניות חדשה. במסגרת מדיניות זו, כתבי האישום נגד חיילים שהסכימו לתנאים מסוימים, בוטלו.

על פי הרפורמה החדשה, חייל שנתפס מעשן סמים מחוץ לצבא, והודה כי השתמש בסם לצורך שימוש עצמי עד חמש פעמים, מקבל מהצבא הצעה להסדר זאת במקום תקופת מאסר. אם אותו חייל יימצא נקי שנה לאחר שנתפס, האישום והרישום הפלילי שנפתחו נגדו יבוטלו.

מתחילת שנת 2017, אז נכנסה הרפורמה לתוקף, נרשמו 150 הסדרים כאלו, כשעל פי צה"ל אחוז נמוך מהחיילים שנתפסו (10 אחוז) הפר את ההסדר, כש-90 אחוז עמדו בכל התנאים שנקבעו (שירות תקין, היעדר ביצוע עבירות ותקופת מבחן, לרבות מסירת דגימות שתן חודשיות).

צעד מבורך, אך יש עוד לאן לשאוף

מחד, מדובר על צעד מבורך של הצבא, שמנסה להשוות את מדיניות אי ההפללה שקיימת באזרחות, זאת בניגוד למדיניות שהייתה נהוגה עד היום, לפיה חיילים נשלחו לעונשי מאסר אפילו על שימוש חד פעמי בסמים קלים, אך מאידך, יש לבצע צעדים נוספים.

ראשית, יש להקים בצה"ל מערך שיקומי. נכון להיום, נדירים המקרים שבהם חיילים שנתפסו צורכים סמים קלים זכו לקבל טיפול או גמילה בעידוד הצבא. בנוסף, אין גוף מקביל בדומה לשירות המבחן, אשר אחראי על שיקום של חיילים צעירים שצרכו סמים בפעם הראשונה.

מדיניות זו באה כדי לאפשר לצה"ל לרכז את מירב המאמצים במאבק בסמים הקשים בצבא, כשבשנה האחרונה נרשמה עלייה הדרגתית בתחום – מ-100 כתבי אישום בשנה שלפני כן, ל-175 בשנה הנוכחית. אלא שנכון להיום, היכולות של מצ"ח להתמודד מול מקרים של סמים קשים מוגבלות, זאת למרות שנכון להשקיע את המשאבים במאבק בסמים קשים ולא לבזבז אותם על חיילים שצורכים סמים לשימוש עצמי.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא ייצוג חיילים