promiscuous

הפצת תמונות חושפניות בין קטינים – אופן הטיפול בשנים האחרונות

לפני פחות משנה התחוללה סערה ברשת ובכלי התקשורת על הפצת תמונות העירום של שרון פרי, אחרי שנגנב לה מכשיר הטלפון. בשנים האחרונות תופעה זו נפוצה לא רק בקרב בגירים, אלא גם בקרב קטינים, ובפרט קטינות, שתמונותיהן נפוצות ברשתות החברתיות ובוואטסאפ.

במציאות הטכנולוגיה הנוכחית, נערות צעירות שולחות תמונות וסרטונים אינטימיים לבני הזוג שלהן, ותוך זמן קצר מגלות שהתמונה הופצה הלאה בפייסבוק, בוואטסאפ ולעיתים אף הגיעה לאתרי פורנו. התוצאה הנגרמת היא קשה; שיימינג ודיכאון אצל מי שהתמונות שלה הופצו, וסיכוי להרשעה אצל מי שהפיץ.

כיצד מטופלים בחוק בני נוער שמפיצים תמונות וסרטונים אינטימיים?

ככלל, הפצת סרטון או תמונה פרטית דורשת את הסכמתו של מי שהנכס הדיגיטלי שייך לו. הפצת סרטון ללא הסכמה היא עבירה פלילית, שדינה עד 5 שנות מאסר. בשנים האחרונות, ובעקבות התיקון לחוק הגנת הפרטיות שחל ב-2013 החלה אכיפה מוגברת בקרב קטינים המפיצים תמונות פרטיות בוואטסאפ, מבלי שהם מבינים או צופים את ההשלכות ההרסניות הנגרמות מכך.

האכיפה כלפי עבירות קטינים היא סלחנית לרוב, כדי לממש את פוטנציאל השיקום ולא להביאו למצב של הרשעה. כאשר נתקלים בעבירות של הפצת תכנים אינטימיים, ישנם מספר מדדים שיש לבחון כדי להתאים את אופן הטיפול:

  • לכמה אנשים בוצעה ההפצה?
  • האם הסירו את התוכן שהופץ ומתי?
  • מה מידת הנזק שנגרם בפועל?

כאמור החוק מתייחס בחומרה כאשר מדובר בקטינים שהפיצו תוכן פרטי בהפצה המונית וגרמו נזק לקורבן: שיימינג חברתי, חרם, דיכאון, התאבדות וכדומה. כאשר מדובר בקטין שהיה דומיננטי בהפצת התוכן הסיכויים שיעמוד לדין ויורשע הם גבוהים יותר. בגיר, לעומת זאת, עומד בפני הרשעה בטוחה –  עד 5 שנות מאסר בפועל.

כשמדובר בעבירות מין או במין בין קטינים, לרבות עבירות מין והפצתם ברשתות החברתיות, החוק מטפל בראש ובראשונה במבצע העבירה ורק לאחר מכן במפיץ הסרטונים. למשל: בפרשיית המין הקבוצתי בתיכון ת"א לפני כשנתיים, הופצו ברשת סרטונים אינטימיים של קטינים בני 14-15 בעת מעשה. בעקבות הסרטונים הועברו לטיפול גם מבצעי העבירה וגם מפיצי הסרטונים.

חשוב להבין שהנזק הנגרם בעקבות הפצה של תמונות אינטימיות הוא אקוטי בייחוד אצל קטינים, שכן לקטין שתמונותיו הופצו ההתמודדות עם ההשלכות החברתיות קשות יותר. תחושת הבושה והדיכאון הם קשים יותר, כיוון שלקטינים אין את הכלים המתאימים להתמודד עם תופעה כזו, לעומת בגירים.

חשיבותו של עורך דין פלילי לקטינים

ככל שההפצה תגיע מהר יותר למשטרה, והמשטרה תפעל מול המפיצים – כך ייגדע התוכן מהרשתות החברתיות והנזק יקטן. חשוב להיעזר בעו"ד פלילי לקטינים בשלבים מוקדמים של ההפצה, כדי שיפעל למזער נזקים ויביא להורדת התכנים מהרשתות החברתיות בהקדם, וכך ימנע פגיעה מיותרת בקורבן ובפוגע.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

קראו אודות הפצת תמונות סרטונים בבלוג: