"חברים בכל מחיר": על השימוש המיותר של קטינים בזכות השתיקה בעבירות סמים

בעבירות סחר בסמים של קטינים דרך "טלגראס" או פלטפורמה דומה, יש בד"כ מעין פירמידה של היררכיה מבחינה פלילית. כלומר, יש סוחרים, שהם בראש הפירמידה, שהם מרוויחים כסף מן הפעילות. מתחתיהם יש נערים שפשוט מורידים את האפליקציה "ומתארגנים" עבור עצמם ועבור החברים שלהם. אותם נערים שמורידים את האפליקציה, מבצעים מעין "תיווך חברתי" לשימוש בסם. החברים שלהם לעומת זאת, פשוט מעשנים סמים איתם בצוותא. 

לעתים המשטרה תופסת באקראי קטין, ודרך המכשיר הנייד שלו מגיעה לשמות של כל מיני קטינים, פעמים רבות הם חבריו של הקטין. במכשיר הנייד ישנן פעמים רבות לשימוש בסמים של אותם קטינים שהם צדדים שלישיים. העניין הוא שכאשר חוקרי המשטרה שואלים את הקטין בחקירה על השמות ועל מכריו הנוספים איתם השתמש בסמים, אותם קטינים לעתים בוחרים לשמור על זכות השתיקה.

חשוב להדגיש: גם קטינים זכאים לזכות שתיקה בחקירתם (או ליתר דיוק, הזכות להימנע מהפללה עצמית). עם זאת, באותם מקרים, יהיה זה חבל מבחינתו של אותו קטין להשתמש בזכותו להימנע מהפללה עצמית בחקירה, שהרי המניעים שלו לכך הם "ילדותיים": "לא להלשין", לא לבגוד בחברים וכדומה. אותם קטינים שהם חברים שלו שעישנו איתו סמים בצוותא, סה"כ עישנו כמה פעמים גראס: למשטרה אין עניין למרר את חייהם ולהרוס את החיים שלהם עם תיקים פליליים.

עם זאת, הקטין ששומר על זכות השתיקה, עומד בסכנה של הסתבכות בעבירות חמורות יותר משימוש בסמים, כאשר המשטרה יכולה לבנות קונסטרוקציות משפטיות לפיהן הקטין הוא בכלל סוחר סמים. כאשר קטינים נאשמים בסחר, קשה להוריד את האישום לתיווך, שלא לדבר על תיקי שימוש פשוטים.

מופע שנות ה-70
חברים מעשנים סמים קלים יחדיו בתוכנית "מופע שנות ה-70". צילום מסך מיוטיוב

תחשבו על העתיד שלכם

חשוב לדעת: החקירה הראשונה של קטין במשטרה היא ברוב המכריע של המקרים, החקירה הכי קובעת בסופו של דבר. ברגע שהקטין בחקירה לא מדבר ולא מוסר גרסה על מקומו בהיררכיה, מספיק מבחינתה של המשטרה להוציא התכתבות מתוך הטלפון הנייד, המוכיחה שהוא רכש סמים עבור חבריו, והיא יכולה לבסס מכך תיק של תיווך או שימוש, שבניגוד לעישון סמים בצוותא, יכולים להגיע לבית המשפט. 

פעמים רבות, אותו קטין שנמצא בחקירה הוא זה שקיבל את "הקשית הקצרה" בהגרלה בין החברים, או שזה נמצא נמוך בהיררכיה החברתית שלו, או שפשוט הוא היה במקרה זה שהוריד את הטלגראס לטלפון שלו. אותו קטין  שומר על החברים בחקירה ודופק את עצמו על הדרך, כאשר הוא יוצר לעצמו לעתים אישומים חמורים יותר ממה שהוא אמור היה להיות נאשם בהם.

כמו כן, קטינים מתקשים להכחיש במשטרה את ההאשמות ולשתף פעולה עם שירות המבחן (שהרי הדברים שנאמרים לשירות המבחן אינם יכולים לשמש כראייה). לכן שיתוף פעולה עם המשטרה הולך בדרך כלל עם שיתוף פעולה עם שירות המבחן. שירות המבחן יכול לסייע לאותו קטין בהליך השיקום שנעשה עם בית המשפט.

יש לציין עם זאת, כי ישנם מקרים בהם המצב הראייתי של המשטרה הוא גרוע, ואז שימוש בזכות השתיקה דווקא פוגע באותו קטן. אולם חשוב להיוועץ עם עורך דין פלילי המתמחה בייצוג קטינים, כדי לדעת מתי לשמור על זכות השתיקה בחקירה, ומתי מומלץ לשתף פעולה עם המשטרה, כדי להימנע מתיקים מיותרים בבית המשפט.

 

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: