חקירה משטרתית

שוב: פסילת הודאה של נחקר עקב הפעלת אמצעים פסולים של מצ"ח

בית הדין הצבאי פסל את הודאתו של נחקר שהודה בסחר בסמים, לאחר שנמצא כי בחקירתו הופעלו עליו אמצעים פסולים. בבית המשפט, התברר כי חוקרי מצ"ח שמו שק על ראשו של הנחקר, משל היה עצור במתקן החקירות הידוע לשמצה של ארה"ב במפרץ גואנטנמו בקובה. כמו כן, הנאשם טען כי הוא הוכה בחקירתו כאשר הוא אזוק, נמנעה ממנו שינה, נמנעה ממנו הזכות לראות רופא, וכן נמנעה ממנו הזכות להיוועץ עם עורך דין.

גם הלכת יששכרוב הידועה, שהביאה למשפט הישראלי לראשונה דוקטרינה של פסילת ראיות בשל הדרך בה הן הושגו, נולדה על רקע של חקירה של עבירת סמים, שנעשתה על ידי חוקרי המשטרה הצבאית. נשאלת השאלה, מדוע המשטרה הצבאית מפעילה כל כך הרבה אגרסיביות על מנת לחקור עבירות סמים?

משטרה צבאית

אלימות פיזית וכוח פיזי הם בלתי חוקיים לשימוש בחקירה, אולם אלו הופעלו כלפי אותו חייל כבר בתחילת מעצרו. אותו חייל הושפל ונפצע, ונמנע ממנו לפגוש עורך דין (כאשר המפגש עם עורך הדין הותנה בשיתוף הפעולה של הנחקר, שזה כמובן מעשה חמור).

נראה שהעובדה שאותם תקדימים של התנהגות פסולה של חוקרים שמביאה לפסילת ראיות, מגיעים מחדרי החקירות של מצ"ח, אינה מקרית. חוקרי מצ"ח הם חבר'ה צעירים, כמעט ילדים, שמקבלים המון כוח בידיים, וההתנהגות שלהם בחקירות מלמדת על שיכרון כוח וחוסר בגרות. למרות ההכשרה המקיפה שהם עוברים, נראה כי על כל תיק פעוט של שימוש בסמים, מופעלים משאבים אדירים ולחצים גדולים על נחקרים כדי להגיע "לפיצוח".

האמצעים שננקטים במצ"ח נעשה כדי לגבות הודאה. ההודאה אמנם "מלכת הראיות", אך היא לא תחליף לאיסוף ראיות. נראה כי במצ"ח מעדיפים להשקיע את כל המאמץ שלהם בגבייה של הודאה, במקום להשקיע מאמצים בהבאת ראיות פורנזיות. מוטב יהיה שהמשטרה הצבאית תחדל מחקירותיה האינטנסיביות והקשות כלפי הנחקרים, ותפנה לעשות עבודת משטרה ייסודית של איסוף ראיות וממצאים מן הזירה, גביית עדויות וכדומה. 

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא: