האם ביהמ"ש הצבאי נוטה להחמיר את הענישה בעבירות מין?

לירן חג׳בי
לירן חג׳בי בבית דין צבאי. צילום מסך מתוך יוטיוב של ערוץ 11 ז״ל

לוחם בגדוד חי"ר בצה"ל הואשם בבית הדין הצבאי ביפו באונס ובביצוע מעשה מגונה בחיילת המשרתת עימו בגדוד. המקרה אירע לפני כחודש. על פי כתב האישום, כמה חיילים מהגדוד, ביניהם גם החייל והחיילת, יצאו לבלות במועדון בתל אביב בשעות הלילה. על פי הטענות, במהלך הבילוי, ניסה החייל להיצמד לחיילת במועדון הריקודים ואף לנשק אותה בניגוד לרצונה. היא הבהירה לו כי היא איננה מעוניינת בכל מגע אינטימי עמו.

עוד לפני שיצאו החיילים לבלות יחדיו, אותה חיילת ציינה בפניהם כי אחיה לא לן בבית, ואם מישהו מעוניין להגיע לישון אצלה, כדי שלא יצטרך לנסוע לביתו בשעת לילה מאוחרת, הוא מוזמן. הנאשם פנה אל החיילת וטען כי אין לו איפה לישון בעקבות העובדה שתנועת הרכבות הסתיימה. החיילת הציעה לו להגיע להתארח אצלה וזה נענה בחיוב. עת הגיעו לביתה של החיילת, ניסה הלוחם לגעת בחיילת באופן אינטימי פעם נוספת, אך היא שוב דחתה אותו, והסבירה לו כי הזמינה אותו לביתה אך ורק כי לא היה לו היכן לישון, ולא משום סיבה אחרת, בטח שלא מינית.

הוא חזר לחדרו, אך מאוחר יותר באותו לילה שב לחדרה בזמן שהיא ישנה. על פי כתב האישום, הלוחם כפה את עצמו על החיילת זאת למרות התנגדותה הפיזית ודרישותיה לחדול מן המעשה. בחקירתו טען הלוחם כי קיים עמה יחסי מין בהסכמה. "שתינו ואחרי המסיבה היא הזמינה אותי לביתה", אמר החייל. "היינו אצלה בחדר כשבאותו הזמן הוריה היו בחדר הסמוך. לא תקפתי אותה בניגוד לרצונה. קיימנו יחסי מין מלאים אחרי רמיזות מיניות רבות מצדה באותו הערב".

הפתרון: עדויות מלפני ואחרי האירוע

ברגע שהנאשם טען שהכול היה בסכמה, ומכיוון שהמקרה אירע בחדרי חרדים, לא ניתן יהיה להשתמש בבדיקת מין, כי גם אם ימצאו זרע, הנאשם כבר טען שהוא קיים עמה יחסי מין בהסכמה. מדובר במילה נגד מילה, ולכן עורכי הדין מטעם ההגנה והתביעה יצטרכו לאסוף ראיות ועדויות מהחברים לפני המקרה ולאחריו. למשל, מצבה הנפשי של הצעירה לאחר המקרה (האם היא פנתה לעזרה או סיפרה את שקרה לחברה טובה).

כשמדובר על עבירות מין, האם בית הדין הצבאי מחמיר יותר מאזרחי?

כשמדובר על עבירות מין קלות במהלך השירות הצבאי, כמו ניצול יחסי מרות, מעשים מגונים והטרדות מיניות קלות, ישנה מגמה להחמיר את הענישה, זאת בשל הרצון של גורמים צבאיים לייצר הרתעה, מכיוון שישנה סוג של הנחת מוצא שהדבר נפוץ עד מאוד בצבא. כשמדובר על עבירות מין חמורות, אין כל הבדלים. בכל מקרה, בכל עבירה במסגרת הצבא, תמיד כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בייצוג חיילים. 

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא עבירות מין: