עבירות מין בקטינים - קושי בגילוי (אילוסטרציה)

בעקבות דו"ח הרווחה: קושי לגלות עבירות מין בקטינים, יש להתאים את השיח בבתי הספר

לפני ימים אחדים פורסם דו"ח העו"סית הראשית לחוק הנוער לשנת 2021 מטעם משרד הרווחה. בדו"ח, שמסכם את שנת היציאה ממשבר הקורונה, עולה בין היתר כי שיעור הפגיעות המיניות בקטינים רשם עלייה של 6.5%. כמו כן, חלה עלייה בעבירות של התעללות פיזית ועבירות בתוך המשפחה.

הדו"ח מתייחס הן לעבירות אלימות שאינן קשורות לעבירות מין. למשל, עבירות אלימות הנחלקות לפיזיות ולנפשיות (קשור ליחסים בתוך הבית ואלימות בין קטינים מחוץ לבית). מדובר בעלייה שמשקפת את עידן הפוסט-קורונה, והסיבות העיקריות לה הן הישיבה הממושכת בבית, היעדר המסגרת ופגיעות נפשיות שהתגברו בתקופת הסגרים. הדבר בא לידי ביטוי באלימות יתר בתקופה זו.

את הדגש מן הדו"ח ארצה לשים דווקא על עבירות המין. ישנה עלייה מתמדת בעבירות אלה, הן מחוץ למשפחה (כתוצאה של רשתות חברתיות המובילות לחשיפה לפורנו ומשם למעשים מיניים) והן בתוך המשפחה (בין קטינים ובין בגירים לקטינים). בהקשר זה, אתייחס לשתי נקודות מרכזיות שעלינו להבין.

סרבול הדיווח הראשוני והגילוי של עבירות מין

בדרך כלל, כאשר קטינים הם קורבנות עבירות המין, הן בתוך המשפחה והן מחוצה לה, אמור להיות בסביבת הקטין גורם מבוגר אחראי שצריך להיות זמין לו וללוות אותו בהליך הגילוי. במצב זה, הקטין סומך על דמות זו ותופס אותה כאחראית, שבפניה ניתן להיפתח ולגולל את אשר עובר עליו. בעבר, היה זה גורם דומיננטי בבית הספר, בדמות יועצת, שדרכו ניתן לדווח ולהניע את תהליך הטיפול, הגילוי והאבחון קדימה. 
עם הזמן, חלה שחיקה רבה במעמד זה, ואני מתקשה לראות דמויות דומיננטיות מספיק בבתי הספר, שיכולות ללוות את הקטין בהליך, אם זה עובר פגיעה מינית. אני לא בטוח שכיום ב-2023, יש דמות כזו בכל בית ספר, שהתלמידים יכולים לספר לה על פגיעות מיניות שהם עוברים.

הגילוי על עבירות המין יכול להיעשות על ידי גורם בית ספרי כמו יועצת, או גורם אחר בדמות חבר / חברה. מרגע שנודע על העבירות לכאורה, ישנה בחירה בין אפיק של רווחה וטיפול בקטין לבין אפיק פלילי של פנייה למשטרה. בכל מקרה, קיים קושי לבחור בין הליך רווחה לבין הליך פלילי במשטרה. במצב אידאלי, שני הליכים אלו מתנהלים במקביל. בפועל, זה לא קורה, והדבר נובע מטעמי תקציב וסרבול המערכות עצמן. 

אסביר: כאשר מדובר למשל בקטינה, מי שאחראים לגבות ממנה עדות וללוות אותה בהליך הפלילי הם חוקרי נוער במשטרה. אם היא בגיל צעיר יותר, מדובר בחוקרי ילדים של הרווחה. הסרבול וחוסר המשאבים ברווחה ובמשטרה מקשה על גילוי, דיווח ואבחון ראשוני של הנערים העוברים פגיעה מינית, ולכן יש קושי לאתר אותם ולהניע את גלגלי הצדק וההליכים המשפטיים. 

בריונות ברשת - עלולה להתפתח לעבירות פליליות של ממש
עבירות מין יכולות להתרחש גם ברשת

פגיעות מיניות מחוץ למשפחה

הטריגר לפגיעות אלה הוא הקידמה, הרשתות החברתיות ופגיעות מיניות ברשת. ניתן להבין שהגבול דק מאוד בין סקרנות מינית או צריכת פורנו באופן מוגזם לבין ביצוע עבירות מין של ממש, שעלולות להיות עבירות 'בשוליים' דוגמת הטרדות מיניות והפצת תמונות עירום – אך גם עבירות חמורות יותר, כמו מעשים מגונים. ואגב מעשים מגונים, ישנה הכרה של בתי המשפט בפסיקה בעבירת מעשים מגונים בקטינים, גם כאשר אלו נעשים במרחב הווירטואלי בלבד. 

בהקשר זה, חשוב לומר כי בבתי הספר, השיח על חינוך מיני הוא ילדותי ושטחי למדי. יש גיל מסוים שבו מדברים עם הקטינים על מוגנות מינית ועל גוף פרטי. השיח הזה לא מתאים ל-2023 ולא בטוח שמתאים כלל לגיל הקטינים. ילדים בכיתות ז'-ח' למשל, צריכים להכיר את הסכנות ברשת, לעבור חינוך מיני מדויק ומעמיק, ולא להסתפק בשיח על מוגנות, שעדיין משאיר אותם חשופים לסכנות השונות ברשת.