סחר בסמים - מריחואנה בשקית

הרשת שסחרה לכאורה בסמים: האם צפויה ענישה כבדה ומרתיעה?

בתחילת דצמבר נעצרו מספר רופאים ואנשים אחרים בחשד שהם קשורים לרשת שקיימה לכאורה סחר ברישיונות שימוש בקנאביס רפואי. על דבר המעצר פורסם בכלי התקשורת ובהם אתר ynet. על פי הכתבה, בין העצורים מצויים שישה רופאים. החשד נגד העצורים הוא שקיבלו שוחד ומכרו לאנשים רבים רישיונות לקנאביס רפואי, בין היתר בכלים מקוונים ובהם טלגרם. 

בין העבירות המיוחסות להם: שוחד, מרמה והפרת אמונים, תיווך לסחר בסמים, זיוף בנסיבות מחמירות, סחר ואספקת סמים ועבירות מס שונות. החשד הוא שהעצורים, או לפחות חלקם, פרסמו לכאורה ברשת שירות שנועד למכור רישיונות לצריכת קנאביס רפואי, בתוך יממה אחת, בלי קשר לעברם הרפואי של הלקוחות הפוטנציאליים. אותם לקוחות שילמו לכאורה אלפי שקלים על הרישיונות וחידושם.

ה'רישיון' שנשלח ללקוחות נראה כמו רישיון אמיתי, הכולל חתימות שנראות אותנטיות. העבירות שמיוחסות לחשודים הן בהיקף של כ-17 מיליון ש"ח. בחקירה עלה בנוסף, כי סוחרי סמים ניצלו לכאורה את האישורים המזויפים על מנת לבצע סחר בקנאביס.

ההבדל בין סחר לצריכה פרטית

כעורך דין המייצג בתיקי עבירות סמים, הגבול בין עבירות סמים ראשונות או עבירה של שימוש עצמי, לבין עבירת סחר – עלול להיות מטושטש. הן בגלל כמויות הסם שנתפסות, סוג הסם וההקשר שבו הוא נתפס.

במקרה המדובר, בהנחה שהחשדות אכן נכונים וכי נגד המעורבים או חלקם יוגשו כתבי אישום ובהמשך הם יורשעו, לא מדובר בעבירות סמים קלות. במקרה זה, מדובר בעבירות סמים חמורות יותר, ובראשן סחר בסמים, עבירה שהעונש המקסימלי בגינה עומד על 20 שנות מאסר.

חומרת העבירה אף מתחדדת עוד יותר כאשר מבינים את סעיפי החשדות הנוספים. בהנחה שהדברים אכן התרחשו, מדובר ברשת מאורגנת שנועדה לסחור בכמויות גדולות של קנאביס ואף לייצר מכך רווח כספי משמעותי מאוד.

אם בעבר יצאנו כאן באתר בביקורת על כך שאנשים נורמטיביים שצרכו קנאביס לשימוש עצמי מוצאים את עצמם בשירות המבחן, הרי שזה לא המקרה. כאן הייתה לכאורה כוונה לייצר רווחים בהיקף גדול מזיוף רישיונות לקנאביס רפואי – וסביר מאוד כי היקף העצורים מעיד על מידע רב שיש בידי החוקרים, כמו אסמכתאות, פרטים אישיים של לקוחות, תנועות בחשבון וכיו"ב. הדבר צפוי להקשות על החשודים לגבש קו הגנה.

מה צפוי בהמשך?

בדרך כלל כאשר מתפוצצת פרשה וישנם מספר עצורים לא קטן, החקירה מובילה להבנה טובה יותר של שיעור המעורבות של כל אחד מהם. מטבע הדברים, בחקירה מסוג זה, מגיעים לדמות או לכמה דמויות מרכזיות בפרשה והאישומים המוגשים נגדם הם בהיקף גדול יחסית. סביר כי גם הענישה תהיה מרתיעה, אם המעורבים יורשעו בעבירות המיוחסות להם.