צריכה עצמית

מדיניות הסמים החדשה: מגיל 21 ומעלה

אחרי שנערכו דיונים רבים בנושא, ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת חוק "הסמים המסוכנים" של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, במסגרתה תצא לדרך התכנית לאי-הפללת צרכני קנאביס.על פי המתווה החדש, צרכני קנאביס שייתפסו צורכים את הסם במקום ציבורי, יספגו קנס כספי בפעמים הראשונות זאת בניגוד לעונשים שהיו נהוגים עד עתה. רק אחרי מספר פעמים, אם אכן ייתפסו צורכים את הסם פעם אחר פעם, ייפתח נגדם הליך פלילי.

אלא שהמדיניות החדשה לא חלה על כלל האוכלוסייה. קטינים ו/או חיילים שייתפסו צורכים את הסם, גם אם מדובר על כמויות קטנות, ייענשו בדרך אחרת מאזרח שייתפס מעשן את הסם, בהנחה שמלאו לו 21 שנים.

לאחר כניסת המדיניות החדשה לתוקף, קטין שנתפס משתמש בסם באופן חד פעמי, ייכנס למסגרת שיקומית במסגרת שירות המבחן. התיק בעניינו יכול להיסגר במסגרת הליך מותנה, אם אותו קטין ישתף פעולה בהליך הטיפולי (שיחות עם עובדים סוציאליים, מתן בדיקות שתן נקיות ועוד).

המדיניות בצבא הגנה לישראל

גם חיילי צבא הגנה לישראל נותרו מחוץ למדיניות. הגישה בצבא בנוגע לסמים קלים היא, שכל שימוש בסם מהווה פגיעה בצה"ל וביכולת שלו לתפקד ולעמוד במשימות שונות.לכן, גם חיילים שיצרכו את הסם מחוץ למסגרת היחידתית, בזמנם הפנוי כמו בסוף שבוע למשל, עלולים שלא לזכות להקלות אם ייתפסו. נכון, ישנה מדיניות מסוימת להקל על צרכני קנאביס בארץ, אך בקרב חיילים, הקלות אלו תקפות רק במקרים יוצאי דופן של מספר שימושים מצומצם באזרחות. גם הקלות אלו כוללות פיקוח, מתן בדיקות שתן ועוד.

החזקה של קנאביס לצריכה עצמית עד 15 גרם

על פי הצעת החוק של השר ארדן, שעברה בוועדת השרים, אדם שייתפס עם קנאביס במשקל של עד 15 גרם לצריכה עצמית, גם אם לא הודה שצרך את הסם, ייקנס ב-1,000 ש"ח בפעם הראשונה וב-2,000 ש"ח בפעם השנייה. בפעם השלישית אותו אדם יופנה לסגירת תיק בהסדר מותנה ואילו בפעם הרביעית הוא יופנה להליך פלילי.

לפי עו"ד לייצוג קטינים, שגיא זני, מסגרות חוץ ביתיות טובות הן כורח: "בעבירות אלימות חמורות סחר בסמים ובטח בעבירות מין, היכולת של מי מבני המשפחה לפקח בתקופת מעצר בית על קטין היא מוגבלת. כמו כן, כאשר מדובר בעבירות חמורות או חוזרות לרוב הקטינים מתקשים להחזיק מעמד באופן כללי או באופן מעשי במערכת החינוך. מכאן נולד הצורך לחלופות מעצר שגם נותנות מענה של משמעת והרמטיות מבחינת אפשרות הבריחה, אך בעיקר נותנות מענה לימודי, שכן הקטינים שוהים חודשים ארוכים בחלופת מעצר וללא מערכת לימודית יציבה, הוא לעולם לא יוכל לחזור ללמוד בקהילה".

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא אי הפללה