אי הרשעה קטינים

עבירות סמים: באילו מקרים מחליט בית המשפט שלא להרשיע קטינים?

במקרים מסוימים, בית המשפט מחליט שלא להרשיע קטינים בעבירות סמים, בטח אם מדובר בעבירה ראשונה, זאת מכמה סיבות. בפתח תקווה נרשם לאחרונה מקרה שכזה: בית המשפט בעיר החליט שלא להרשיע שני צעירים, העומדים לפני גיוס לצה"ל, בעבירות שונות של סחר בשם הקנאביס בזמן שהיו קטינים, זאת לאחר שהשופטת החליטה להתחשב בשניים, אחרי שאלו עברו הליך שיקום מוצלח. השופטת הסתפקה בקנס ושעות למען הזולת, ובכך אפשרה לשניים להתגייס לצה"ל. עוד בטרם החלטת השופטת, שירות המבחן המליץ שלא להרשיע את הנאשמים ולהסתפק בתקופות פיקוח ושירות לתועלת הציבור. בעוד שעורכי הדין של הצעירים ביקשו לאמץ את המלצת שירות המבחן, המדינה ביקשה להרשיע את השניים, אך ציינה כי היא מודעת להליך השיקומי המוצלח שהם עברו, וטענה כי ניתן יהיה להסתפק במאסר על תנאי, ולא בעונש מאסר בפועל.

באילו מקרים מחליט בית המשפט להקל על קטינים?

כשמדובר על עבירות סמים, מדובר בעיקר על עבירות קלות יותר ולא סחר, אך גם קטינים שביצעו עבירות של סחר עשויים למצוא את עצמם ללא הרשעה אם אכן יעברו תהליך שיקומי ארוך.

יש לציין כי בדרך כלל, קטינים הסוחרים בסמים, עושים זאת בנסיבות חברתיות ולא כדי להתפרנס מכך. לעתים הם אף רוצים לממן את השימוש העצמי שלהם בסם. בכל אופן, המטרה כמעט בכל תיק של קטינים – לא להכתים את עתידם ולנסות לסגור את הסיפור בלי הרשעה, זאת מתוך מחשבה על עתידם.

איך זה עובד?

ראשית, המשטרה דורשת שיתוף פעולה מלא מאותו צעיר החשוד בעבירות השונות. הוא ייאלץ לשתף פעולה (למסור ממי רכש את הסם, למי הוא מכר ועוד) כדי ליהנות מההקלות שעליהן דיברנו. לאחר מכן, הקטין, שילווה ברוב המקרים על ידי עורך דין המתמחה בייצוג קטינים, נכנס לשירות המבחן שנותן המלצה לבית משפט, אם להרשיע או לא. במהלך תקופה זו, עוברים הקטינים הליך שיקומי, במסגרתו הם משוחחים על הבעיות כדי לצאת מעולם הסמים. יש לציין כי במקרים שקטין התעשר כתוצאה מסחר בסמים, הסיכויים שבית המשפט כן ירשיע אותו גדלים באופן משמעותי.

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים

פוסטים נוספים בנושא אי הרשעה: