סחר בסמים - בני נוער

תופעה: סחר בסמים בקרב בני נוער בתקופת הקורונה – כיצד מתמודדים?

אחת מהתופעות שהפכו לבולטות במיוחד והגיעו למימדים רחבים בתקופת הקורונה, היא סחר בסמים בקרב בני נוער. חוסר המעש ועודף הזמן הפנוי, חוסר המסגרת החינוכית והשהייה הממושכת בבית, גרמו לבני נוער רבים לפנות לשימוש בסמים קלים, לרבות גראס, ולבני נוער רבים אחרים "לארגן" את הסמים הקלים. לתופעה זו של סחר קיים אפיון ברור: מכירה של כמויות קטנות באמצעות הרשתות החברתיות (וואטסאפ, טלגרם – טלגראס) או מפה לאוזן.

כחלק מהתופעה, בני נוער רבים מואשמים בסחר בסמים לאחר שהמשטרה אוספת ראיות מחומרים בטלפונים של בני נוער אשר נתפסו עם כמויות קטנות של סם. הדבר, במקרים רבים, מוביל להרשעה של בני נוער מסוימים, ששמם שגור בקרב בני שכבתם ככאלה המוכרים או מתעסקים בסמים. בדרך כלל, בני הנוער המואשמים בסחר, הם כאלו אשר נוהגים בהתרברבות יתר, אינם "מתביישים" לומר כי הם מסוגלים להשיג סמים ומשתמשים ברשתות החברתיות על מנת לתקשר עם "קליינטים".

להבדיל מסוחרי סמים בגירים, אשר מודעים ליכולת של המשטרה לשחזר הודעות וואטסאפ או להשיג חומר מודיעני באמצעות הודעות טקסט ותמונה, בני הנוער נוהגים בחוסר זהירות. ברוב המקרים, בני הנוער ישלחו הודעות ברורות המציינות כמויות, שמות של קליינטים, תמונות של הסמים וכן הלאה, ללא שימוש בקודים, ואף יקצינו וינפחו את יכולתם להשיג סמים על מנת לייצר מעמד חברתי ומעמד של מנהיג בקרב בני נוער אחרים, למרות שזה רק בדמיונם. לכן, מבחינה ראייתית, החומרים בטלפונים של אותם בני נוער מהווים פצצת זמן מתקתקת.

סוחרים חברתיים

חלק מבני הנוער המוגדרים על ידי המשטרה כסוחרים, הם למעשה כאלו אשר מבצעים את ההזמנה בפועל מטלגרם ("טלגראס") או כל מקור אחר, אך לא למטרות רווח, ולאחר מכן מעשנים בצוותא עם ה"קליינטים" – כלומר עם חבריהם. מדובר למעשה במפגש חברי, המניע לסחר הוא מצומצם והתמורה קטנה ביותר, אם בכלל (בדרך כלל התמורה תהיה עישון סמים בחינם ולא מעבר). ברגע שנתפסים ה"חברים" של אותו "סוחר חברתי" עם כמויות סם קטנות, הם יעלו את שמו במהירות בתור מקור הסם.

עו"ד שגיא זני: "ההודעות במכשירי הטלפון של בני הנוער - פצצת זמן מתקתקת"

כעורך דין פלילי לנוער המנוסה בתחום ייצוג קטינים כאשר מייצגים קטין בתיק שנבנה כתוצאה מראיות מסוג זה, חשוב לעמוד על ההבדל בין סחר שנעשה עבור תמורה כספית משמעותית, לבין סחר מסוג חברתי, שנועד כתוצאה מהרצון לייצר מעמד חברתי ומעמד של מנהיג בקרב בני נוער אחרים.

קושי ראייתי

הקשיים הראייתים בפתיחת תיק של סחר בסמים כנגד בני נוער הם קשיים לא מבוטלים. קיימת מגמה של "זלזול" מצד המשטרה, כלומר רף ראיות נמוך יותר לעומת סוחר סמים בגיר. כנגד סוחרים בגירים, מופעלים סוכנים סמויים, ומתקבל מידע מודיעני לגבי היכן הסוחר עובד. שם, מתקילים את הלקוחות ותופסים אותם "על חם" ובשעת ביצוע הסחר בפועל, לרוב.

במקרה של בני נוער, עיקר חומרי הראיות נמצאים בטלפונים של קליינטים שנתפסים בדרך כלל חודשים רבים מהאירוע עצמו. בנוסף, מדובר במכירה לא מאורגנת בהיבט של זמן ומקום, העדות חסרה, החשוד הקטין שנחקר נותן שמות השגורים בפיו (לאו דווקא קשורים למקרה הספציפי) – ולמעשה נוצר תיק עם חורים הבנוי על הודעות בוואטסאפ, התרברבות יתר, דמיון ופנטזיה, כאשר החומר הראייתי הוא גולמי וללא ביצוע של עימותים או "תפיסות על חם" בשעת ביצוע הסחר.

לסיכום

סחר בסמים לרוב מוביל להרשעה בקרב בני נוער. אי הרשעה הוא המקרה החריג לכלל, מה שמאפשר לבן הנוער להתגייס לצבא ולא מכתים את עברו. הדרך להשיג זאת היא באמצעות הליך שיקומי בשירות המבחן, אשר מלווה את בן הנוער בהבנה כי היה סחר חברתי בבסיס המקרה, שנבע מחסך או מתפיסה שגויה חברתית. שיחות, חזרה למוטב, אורח חיים נורמטיבי ותפקוד טוב בבית הספר, יכולים להוביל לאי הרשעה, למרות עבירות הסחר.

בתהליך הענישה של בני נוער קיים צורך ממשי לבור מוץ מתבן, להבין מי בסך הכל ניסה ליצור מעמד מנהיג (ובעולם בני הנוער היכולת להשיג סמים משיגה נקודות זכות), ולהחשיבו כסוחר חברתי ולא כעבריין מועד. בן נוער שאין לו דפוסי התנהגות עברייניים צריך להגיע למצב שאין הרשעה בדין, על מנת שיוכל להמשיך את חייו ללא כתם.

במקרים של עבירות קטינים אלו, קיימת עדיפות לשכור את שירותיו של עורך דין פלילי לנוער, המנוסה בתיקים דומים. על עורך הדין המייצג את הקטין לעמוד על כך שאם הישיבה של בני הנוער הייתה בצוותא, השימוש בסם היה בצוותא, אדם אחד הזמין את הסם וכל העדויות מצביעות שלא הייתה כוונת רווח, ההתייחסות בחוק צריכה להיות לקולא ולא לחומרא. דינו של כל סחר אינו דומה, משום שאשמת סחר קשורה באופן ישיר לרכיב התמורה.

צריכים להתייעץ עם עו"ד פלילי המתמחה בייצוג קטינים ונוער?

חייגו 073-3744418 או השאירו פרטים